Familjehjälpen – för dig som vuxen

För dig med sjuk- och olycksfallsförsäkring​

Nu kan du som har vår sjuk- och olycksfallsförsäkring få hjälp av vår service Familjehjälpen​.​

Sedan tidigare erbjuder vi Familjehjälpen med utgångspunkt i barnets behov. Vi finns här för dig som vill ha vägledning om samhällets stöd och ersättningar.​ Det kan vara så att du har råkat ut för ett olycksfall, har en sjukdom eller funktionsnedsättning som gör att du har svårt att arbeta eller studera. Du kanske mår dåligt utan att veta var du ska vända dig.​

​Det behöver inte finnas någon diagnos för att du ska få vägledning av Familjehjälpen och du betalar inget extra för samtalen.​

Vad kan vi göra för dig?​

​Vi som arbetar med Familjehjälpen ger dig svar på frågor om samhällets skydd. Vi hjälper dig att få ett grepp om helheten, genom att förklara vilket stöd du har rätt till och vart du kan vända dig i olika situationer. Det kan till exempel handla om vilka ersättningar du kan söka från Försäkringskassan och vilket stöd som finns att få via kommunen. Det kan också handla om vad du kan förvänta dig från arbetsförmedlingen, vilket ansvar arbetsgivaren har och vart du kan vända dig för att få vård.

Du kan få hjälp med allt från enstaka frågor i ett kortare samtal, till mer komplexa problem som kräver flera samtal. Vägledningen är alltid kostnadsfri och du får den via telefon på en tid som passar dig.​

Varför startade Trygg-Hansa Familjehjälpen?​

Vi har lång erfarenhet av att vägleda kunder kring vilket stöd som finns att få i samhället. Sedan flera år tillbaka har vi vår service Familjehjälpen för våra kunder med barnförsäkring. Där ser vi att många föräldrar upplever samhället stöd som en djungel och vi hjälper dem att navigera kring vilka stöd och ersättningar som finns.​

Vi ser tydligt att behovet av guidning och vägledning även finns utifrån den vuxnes situation och vill därför testa att erbjuda Familjehjälpen även för våra kunder med sjuk- och olycksfallsförsäkring för vuxna.​

Vem kan kontakta familjehjälpen?​

​Du kan vända dig till Familjehjälpen om du har Trygg-Hansas sjuk och olycksfallsförsäkring och behöver vägledning för egen del. Vi kräver inte någon diagnos från en läkare, och du kan få vägledning oavsett om försäkringen ger rätt till ersättning eller inte.

Du kan även vända dig till Familjehjälpen om ditt barn har Trygg-Hansas barnförsäkring och du behöver vägledning för barnets situation. 

Läs mer om Familjehjälpen för barn här.​​​​​

Vad kan Familjehjälpen inte hjälpa dig med?

​Vi kan inte svara på medicinska frågor eller hjälpa dig i juridiska ärenden. Vi kan inte heller företräda dig i kontakten med myndigheter.​

Om du har frågor om något annat i försäkringen vänder du dig till din handläggare på Trygg-Hansa eller till kundservice.​​

Välkommen att höra av dig!

​ ​ ​

Kontakt med familjehjälpen​

Vill du få vägledning av Familjehjälpen kan du skriva till oss, vi kontaktar dig inom 14 dagar. ​

Allt om försäkringen

Läs det här innan du tecknar sjuk- och olycksfallsförsäkringen​

Du kan läsa mer om försäkringen och viktiga undantag i för- och efterköpsinformationen nedan. Du kan också läsa i produktfaktabladet (IPID), som kan hjälpa dig att jämföra försäkringar mellan olika bolag. Både för- och efterköpsinformationen och produktbladet är sammanfattningar av försäkringsvillkoret.​


Teckna sjuk-och olycksfallsförsäkring nu!

Med vår sjuk- och olycksfallsförsäkring får du ett bra skydd dygnet runt.