Till innehållet
Trygg-Hansa logotyp Till startsidan

Nätbedrägeri och ID-skydd

Att ha en digital närvaro är idag lika självklart som det är sårbart. Vi handlar, läser tidningar och böcker, sköter vår ekonomi, umgås, lyssnar på musik och mycket annat. Därför kan det kännas tryggt att veta att det finns stöd och hjälp att få om något skulle hända. Med Hemförsäkring stor ingår ett skydd för en tryggare digital vardag.

Om du blir utsatt för ID-stöld

Att få sin identitet kapad kan vara både skrämmande och förvirrande. Det vara svårt att förstå vad som har hänt, hur det gick till och vad konsekvenserna blir. Du kanske får fakturor för saker du inte köpt eller ser konton du inte öppnat. Det kan kännas som att du tappat kontrollen över din egen person. 


Om du blir utsatt för en ID-stöld hjälper vi dig bland annat med att begränsa skadorna av händelsen och ger dig rådgivning om hur du till exempel bestrider fakturor för varor du inte beställt. Du får även hjälp med praktiska åtgärder, som att skaffa nya ID-handlingar. 

Om du blir utsatt för nätbedrägerier

Ett av de vanligaste nätbedrägerierna är phishing, eller nätfiske som det också det kallas, där bedragare försöker lura dig att göra en betalning eller lämna ut känsliga uppgifter, som lösenord eller personnummer. Bedragarna utger sig ofta för att vara från din bank, ett företag eller en myndighet. 

Men nätbedrägeri kan också röra sig om falska webbshoppar där du inte får den vara du beställt, att ditt SIM-kort används olovligt i samband med en stöld eller att någon kapar din profil i sociala medier för att lura andra i ditt namn. 

Om du blir utsatt för ett nätbedräger kan du till exempel få ersättning för ekonomisk förlust och rådgivning om hur du kan minska risken för framtida bedrägerier.

Om du blir utsatt för nättrakasserier

Att bli kränkt och utsatt online är ofta en påfrestande upplevelse och en allvarlig händelse. Det kan handla om att dina privata bilder eller filmer används och sprids på nätet på ett kränkande sätt utan ditt samtycke. Det kan också röra sig om att någon skapat en falsk profil i ditt namn på sociala medier, kanske med dina bilder och information, och använder den profilen för att skriva kränkande och vilseledande saker. 

Om du blir utsatt online hjälper vi dig med rådgivning om hur du tar bort oönskat innehåll, vägledning i kontakten med olika internettjänster och stöd om du mår dåligt efter händelsen.

Mer om vad du kan få hjälp med

Vårt skydd för en tryggare digital vardag innehåller flera olika typer av hjälp, som rådgivning och stöd till ekonomisk ersättning.

Rådgivning

Att bli utsatt på nätet kan väcka många frågor. Vi ger dig personlig rådgivning för att upptäcka och hantera identitetsstöld och olika typer av nätbedrägeri. Du får också vägledning vid polisanmälan och hjälp att dokumentera händelsen.

Om du som följd av ID-stöld eller nätbedrägeri får fakturor för varor du inte beställt, krav från inkasso för en skuld som inte är din eller upptäcker abonnemang du aldrig tecknat, informerar vi dig om vilka rättigheter och möjligheter du har att bestrida ogrundade krav. 

Juridiskt stöd vid digitala tvister

Om du hamnar i en rättslig tvist, till exempel efter din identitet kapats, kan du få juridisk hjälp från ett godkänt ombud, som en advokat eller jurist.

Samtal med psykolog

Att blir utsatt för ID-stöld, nätbedrägeri eller nättrakasserier kan lätt skapa känslor av oro och stress, och många känner sig även arga, rädda eller nedstämda efter händelsen. Om du mår psykiskt dåligt efter att ha blivit utsatt online kan du få ersättning för upp till tio samtal med psykolog. Så att du kan bearbeta händelsen och må bättre.

Ekonomisk förlust

Du kan få ersättning om du förlorar pengar på grund av ID-stöld eller nätbedrägeri, till exempel genom phishing, kortbedrägerier eller kostnader för nya ID-handlingar. Försäkringen täcker dokumenterade förluster med upp till 50 000 kronor per år för hela hushållet.

Du kan även få ersättning för förlorad arbetsinkomst, till exempel för att återhämta dig eller ordna nya ID-handlingar. Försäkringen täcker dokumenterad inkomstförlust med upp till 15 000 kronor per år för hela hushållet.

Minska risken för att det ska hända igen

Om du råkat ut för en ID-stöld eller blivit utsatt för nätbedrägeri hjälper vi dig minska risken för att det ska hända igen. Du kan till exempel få personlig rådgivning om hur du delar information tryggt online och ersättning för kostnaden ett säkerhetsprogram till din dator eller för ett abonnemang på ID-skyddstjänster. Du kan få upp till 2 000 kronor per år i ersättning för godkända åtgärder.

Köp i appar av familjens yngsta

Om ett barn under 12 år i ditt hushåll gör ett köp i en app, av misstag eller utan ditt godkännande, kan du få ersättning för kostnaden. Det gäller köp via välkända plattformar som App Store, Google Play, Playstation Store, Microsoft Store eller Steam. Försäkringen ersätter upp till 2 000 konor per år för hela hushållet.

Publicerad: