Till innehållet
Till startsidan Till startsidan

Livbojens historia

Sedan 1954 har Trygg-Hansa skänkt livbojar till kommuner, hamnar och organisationer. Vi har under åren hunnit skänka så mycket som 250 000 bojar och det finns idag cirka 80 000 livbojar vid sjöar och vattendrag i vårt avlånga land. Bojarna räddar drygt elva liv varje år, sommar som vinter.

1971 fick bojen det utseende som den har idag då försäkringsbolagen Trygg och Hansa gick samman och namnet Trygg-Hansa etablerades.

”Person genom isen – räddades”, ”Man räddades ur ån”, ”Räddade kvinna från att drunkna”. Det är bara några rubriker från tusentals artiklar som sedan 1950-talet prytt svenska löpsedlar. Även om det inte står i ord har de här händelserna en gemensam nämnare – livbojen!

Läs mer om historien bakom livbojen här!

Vilka får livbojar?

Varje år skänker eller ersätter Trygg-Hansa omkring 6000 livbojar med syfte att öka säkerheten vid allmänna vatten. De som kan ansöka om att få bojarna är till exempel kommuner, sommarstugeföreningar, båtklubbar, allmänna bryggor, broar och hamnar. Mottagarna ansvarar själva för att bojen och dess tillbehör hålls i gott skick.

Köpa en livboj

Om vi använder livbojen som en kundgåva, ska hela kostnaden betalas av den egna organisationskoden. Ange kundens uppgifter i fälten för leveransadress i beställningsformuläret och dina uppgifter i fälten för fakturaadress.

Privatpersoner eller företagare kan beställa sin egen Trygg-Hansa-boj genom att ringa direkt till Fristad Plast på telefonnummer 033-23 16 00. Den är något mindre än den vanliga livbojen och är även lämplig att använda på båtar.

Se aktuella priser på vår hemsida.

Beställ här!

Ansvar för livbojen

​Det är du som köpt och satt upp livbojen som är ansvarig för att den fungerar som den ska. Det är viktigt att både boj och lina är hela och ordentligt fastsatta om du skulle behöva använda livbojen för att rädda liv. Om ingen har tillsyn över en livboj ska bojen tas ner, förutsatt att en ny ansvarig inte utses.