Logotypen
Vår logotyp - en av landets mest kända - är speciellt framtagen för att oss och ska alltid se ut som den gör. Det vill säga, bojen och namnet hör ihop och ska alltid synas tillsammans. Dock kan bojen användas separat. Obs! Logotypen får aldrig beskäras, roteras eller förändras på något sätt. Den får endast användas så som det är beskrivet här. Logotypen får dessutom inte användas i löpande text utan ska alltid placeras skild från resten av texten för att bli så tydlig som möjligt.
Kontakta Jessica Morvay på MarCom för att avgöra vilken logotyp eller boj som lämpar sig bäst för ditt behov.
Versioner av logotypen - användning
Det finns fyra versioner av Trygg-Hansas logotypen. Använd dessa och inga andra. Ta alltid huvudlogotypfilerna och försök aldrig göra om eller förändra dem. Huvudregeln är att använda vår svartröda logotyp i första hand. Den helsvarta logotypen används i undantagsvis när färg inte fungerar. Andra undantag är när t ex bakgrund, produktionsteknik eller material försämrar läsbarheten eller utseendet.
Undvik röriga bakgrunder och närliggande nyanser som kontrasterar dåligt mot logotypen. Notera att bojen alltid innehåller vita delar, där bakgrunden inte lyser igenom.
Frizon och ministorlek Trygg-Hansa logotyp
Frizon
För att säkerställa att logotypen är konsekvent och att den syns tydligt ska det alltid finnas ett tomt område kring den. Ju större friytan är desto bättre kommer logotypen att ta för sig och behålla sin integritet.
Frizonen ska vara likvärdig med höjden på texten i Trygg-Hansa logotyp (indikerat med H nedan). Den streckade linjen i illustrationen visar området runt alla sidor av logotypen som ska vara fritt från grafiska element eller text.
I fall där det inte finns tillräckligt med plats som exempelvis i skyltsystem, får man frångå rekommendationen och minska friytan till hälften av höjden på versalerna.
Ministorlek
För att ytterligare säkerställa läsbarhet i logotypen har den dessutom en minsta tillåtna storlek för både tryckta och digitala applikationer.
Bojen - En unik tillgång
Få företag har en så stark och dessutom en så positivt laddad koppling till en symbol som Trygg-Hansa har till livbojen. När människor tänker på oss är livbojen en av de starkaste associationer de får. Symboliken med livräddning och livbojen på stranden är så klart perfekt för ett försäkringsbolag. Dessutom är formen unik och lätt att känna igen.
Bojen som grafiskt element
I vissa fall kan bojen i logotypen användas som ett grafiskt element, t ex på flaggor och profilprodukter. För bojen gäller samma regler som för logotypen.
För bojen gäller samma regler som logotypen. Bojen får inte beskäras, vridas eller på annat sätt avvika från originalet utan får endast användas så som det beskrivs här.
Bojen ska fungera som ett stöd i vår visuella identitet. Den får aldrig bli överanvänd och ska därför bara användas där det är relevant. Som symbol får bojen bara användas av Trygg-Hansa.
Men kom ihåg att det vid användandet alltid skall finnas en tydlig koppling till Trygg-Hansa (t ex på kontor) eller en Trygg-Hansa logotyp i nära anslutning till bojen, på samma yta eller på en baksida av en produkt.
Bojen finns framtagen i tre olika grundutföranden - röd, negativ och svart
De kan användas för flera olika grafiska effekter. Bojen kan t ex präglas, lackas, frostas på glas etc när man vill ha en subtil grafisk effekt.
Notera att bojen alltid innehåller vita delar, där bakgrunden inte lyser igenom – undantaget när bojen appliceras på glas.
Frizon och ministorlek bojen
Liksom för logotypen ska även bojen appliceras med en tydlig frizon runt sig för att säkerställa att den syns tydligt och för att dess form ska kunna uppfattas,
Frizonen är lika med bojens tjocklek (indikerad med X nedan) . Den streckade linjen i illustrationen visar området runt bojen som ska vara fritt från grafiska element och text. Ju mer fritt område, desto starkare visuellt genomslag. I de fall där det inte finns tillräckligt med utrymme får man frångå rekommendationen och minska friytan.