Du verkar använda Internet Explorer. För att kunna använda vår webbplats behöver du byta till en annan webbläsare , t.ex. Chrome, Edge, Firefox eller Safari.
Du kan själv logga in på Mina sidor och hitta ditt företags försäkringsbrev och fakturor där.
Om du har köpt försäkringar via en försäkringsförmedlare får du dina försäkringspapper av dem.
Hittar du inte det du söker? Mejla oss så hjälper vi dig.
Det innebär att vi sedan 1 april 2022 är ett och samma bolag, som är Sveriges tredje största försäkringsbolag. Tillsammans heter vi Trygg-Hansa. • Du som sedan tidigare är kund hos Trygg-Hansa påverkas inte. Allt fortsätter som vanligt.• Du som idag är kund hos Moderna Försäkringar kommer att ha en Trygg-Hansa-försäkring när nästa försäkringsperiod börjar.Kund hos Moderna Försäkringar – så påverkas du
För dig som har autogiro finns inget månadsvis betalningsunderlag, men ett tips är att du använder ditt senaste autogirobesked från oss och redigerar datumet själv. Om du saknar ditt senaste autogirobesked kan du mejla oss, så hjälper vi dig.
Det finns ett antal olika bevis och intyg som du som försäkringstagare kan behöva i olika sammanhang. Här ser du en lista med alla bevis och intyg och hur du gör för att beställa dem.Följande bevis kan du beställa på Mina sidor:
För att beställa något av följande bevis eller intyg ber vi dig kontakta oss:
Tjänstereseintyg – beställ här om du har en tjänstereseförsäkring och ett organisationsnummer. Har du en enskild firma eller saknar du en tjänstereseförsäkring? Kontakta oss för att får hjälp med intyget eller för att teckna försäkringen först.
Många skador kan anmälas direkt här på webben. I andra ärenden är det bättre att du skickar in din anmälan via en blankett eller att vi pratar med varandra. Läs mer om hur du anmäler en skada.
Ja, det kan du. Logga in på Mina sidor och välj hur du vill få dina försäkringspapper. Du som har enskild firma gör valet under Profil och inställningar. Du som har företag med organisationsnummer går till ditt företag och gör valet under Inställningar.
Ditt val gäller försäkringar som du har köpt via oss. Har du köpt försäkringarna via en försäkringsförmedlare får du deras information och fakturor som du brukar.
Om du har tecknat en ny försäkring kan första fakturan eller autogirodragningen vara högre än månads- eller årspriset du fick när du tecknade försäkringen. Det beror på att första fakturan ofta avser lite mer än en månad eller ett år - du betalar för kommande månad, plus eventuella dagar som är kvar i den månad du tecknade försäkringen. På fakturan eller autogirobeskedet ser du vilken period den gäller för.
Varför är autogirodragningen för två månader?Det händer att du får betala för två månader vid en och samma autogirodragning. Oftast beror det på att du saknade täckning på kontot vid förra autogirodragningen. Om du saknar täckning på kontot och inte betalar den faktura vi skickar ut, drar vi ett dubbelt så stort belopp vid nästa autogirodragning.
För att du ska vara rätt försäkrad är det mycket viktigt att alla uppgifter som du har gett oss om företaget är korrekta och uppdaterade. Det är viktigt inte minst för att du ska kunna få rätt ersättning om det händer något.
Dessa uppgifter är särskilt viktiga att hålla uppdaterade:
Försäkringen löper normalt ett år i taget, och förnyas automatiskt vid den så kallade huvudförfallodagen, förutsatt att du fortsätter att betala för försäkringen.
Försäkringar som gäller saker, byggnader och fordon kan du avsluta när du inte längre äger det du har försäkrat, eller när försäkringen har sin huvudförfallodag.
Om du säljer ett fordon sägs försäkringen upp automatiskt - vi får veta av Transportstyrelsen att fordonet byter ägare. Detta gäller dock inte oregistrerade fordon, släp eller husvagn; säljer du ett sådant måste du meddela oss.
Det är enkelt - logga in som företagare (med ditt privata BankID), fyll i organisationsnumret och dina uppgifter för att bli administratör för företaget. Sedan kan du se och hantera försäkringarna.
Du som har enskild firma loggar in på dina privata Mina sidor. Där ser du ditt företags försäkringar.
Om du är firmatecknare så loggar du in, fyller i vilket företag det gäller och dina uppgifter för att bli administratör.
Om du inte är firmatecknare och behöver tillgång till Mina sidor, så ber du firmatecknaren eller någon annan med fullständig behörighet att logga in och lägga till dig som administratör.
Du som har enskild firma ser företagets försäkringar på dina privata Mina sidor.
Ja, om ditt företag är en enskild firma. Kontakta kundservice , så hjälper vi dig att byta till e-faktura. Om ditt företag har en annan bolagsform kan du välja något av våra övriga betalsätt - faktura eller autogiro.
Fler frågor och svar
Om skadeärenden: vardagar 8–17. Övrig kundservice: vardagar 8–18.Avvikande öppettider
Du är alltid välkommen att mejla oss. Vi svarar senast följande arbetsdag.
Vad behövs för att anmäla? Vem på företaget kan göradet och när får man svar? Vi lotsar dig rätt.
Ring 0771-111 520
Ring 0771-111 510
Ring +46 771 866 866
Vårdplanering och tillgång till specialistläkare inom 6 dagar - så att du snabbt kan vara tillbaka på jobbet.
Bolagskapningar är ett allvarligt hot mot ditt företag. Men du kan enkelt och snabbt förbättra skyddet mot bedragare.
Krisstöd genom psykologsamtal kan ingå i din försäkring.
Du vet väl att du kan anmäla många skador direkt här på webben? Du loggar in med BankID och svarar på våra frågor, så återkommer vi till dig så snart vi kan. Anmäl skada