Till innehållet
Trygg-Hansa logotyp Till startsidan

Skadeanmälan för företag

Vad vill du anmäla?

Här kan du som är företagskund anmäla skador till oss. Välj vilken skada det handlar om för att gå vidare.

Viktigt! Har ditt företag orsakat någon annan en skada? Då ska du alltid anmäla det som en ansvarsskada.

  • Skador i trafik och på fordon

    Om ditt företags fordon har skadats i en krock eller trafikolycka, eller blivit utsatt för inbrott eller skadegörelse.
    Läs mer och anmäl
  • Transportskada

    Om varor som tillhör ditt företag eller din kund har skadats under transport, lastning eller lossning.
    Läs mer och anmäl
  • Vattenskada

    Om ditt företag har drabbats av en vattenskada, fuktskada eller översvämning.
    Läs mer och anmäl
  • Har ditt företag drabbats av storm?

    Extremväder kan komma plötsligt. Här får du råd om hur du kan minska skadorna och hur du anmäler dem till oss.
    Så gör du vid stormskador
  • Ansvars- och entreprenadskador

    Om ditt företag har krävts på skadestånd för en skada ni har, eller påstås ha, orsakat. Gäller även skador på eget arbete.
    Läs mer och anmäl
  • Rättsskydd

    Om ditt företag har hamnat i en juridisk tvist och behöver ta hjälp av ett juridiskt ombud.
    Läs mer och anmäl
  • Inbrott och stöld

    Om ditt företag har drabbats av ett inbrott, en stöld eller någon form av skadegörelse.
    Läs mer och anmäl
  • Brandskada

    Om ditt företag har drabbats av skador på grund av brand, rök, strömavbrott eller exposion.
    Läs mer och anmäl
  • Sjukdom och olycksfall

    Om du eller någon annan på företaget, organisationen eller fackförbundet har blivit sjuk eller varit med om en olycka.
    Läs mer och anmäl
  • Annan skada eller förlust

    Om ditt företag har drabbats av en annan skada, till exempel en förlust, en skada på en tjänsteresa eller en maskinskada.
    Läs mer och anmäl

Vid akuta situationer

Om det hänt något akut finns det tre olika journummer som du kan ringa dygnet runt.

Gör så här för att anmäla en skada

Här kan du läsa mer om du hur du som företagskund anmäler en skada, en sjukdom, ett olycksfall eller en förlust till oss.

När ska man anmäla en skada?

Du ska anmäla en skada så fort den har hänt. Om du eller någon annan på företaget är skadad kan det dock vara bra att vänta tills en läkare har gjort en första bedömning för att se vilken behandling som krävs.

Vem på företaget ska anmäla skadan?

Det spelar ingen roll vem på företaget som skickar in anmälan, så länge den som anmäler vet vad som har hänt. Efter anmälan kommer vi dock främst ha kontakt med den som står på försäkringen.

Vad händer efter anmälan?

Efter att vi på Trygg-Hansa har tagit emot din skadeanmälan undersöker vi vad som har hänt och går igenom vilka försäkringar du har. Så snart vi har ett besked meddelar vi dig. Ofta kan vi ge besked inom några arbetsdagar, men ibland måste vi utreda mer. Om du till exempel har krockat med någon måste den personen få chansen att ge sin version av vad som hände, och om du drabbats av en vattenskada kan skadan behöva besiktas innan vi vet vilken hjälp du ska få från försäkringen.

Var du kund hos Moderna Försäkringar?

Ska du anmäla något nytt efter att företagsförsäkringen har börjat gälla hos Trygg-Hansa? Så här funkar det:

  • Om skadan inträffade när försäkringen fortfarande gällde hos Moderna Försäkringar: Anmäl skadan hos Moderna Försäkringar
  • Om skadan inträffade efter att försäkringen började gälla hos oss: Anmäl skadan hos oss

Är du osäker på när försäkringen började gälla hos oss? Den uppgiften hittar du i försäkringsbrevet, som finns under Dokument och fakturor på Mina sidor. Om du har ett pågående ärende hos Moderna Försäkringar, så fortsätter du att ha kontakt med dem på samma sätt som hittills. Ingenting förändras.