Mäklarnytt september 2022

​​​​​​​​​​Vi förbättrar allriskalternativen!​

Det löpande arbetet med villkorsändringar​

Inför 1 juni såg vi​ över och justerade vissa delar av våra allriskprodukter. De aktuella förändringarna finns presenterade i sin helhet i försäkringsbrevet för kunder som har produkterna Allrisk maskin, Allrisk maskin enskild, Allrisk maskinavbrott eller Allrisk maskinavbrott enskild. Ändringarna innebär bland annat att man kan välja att exkludera de delar som gäller skador av inre orsaker. Det innebär en skillnad i både omfattning och premie. Vi har även gjort vissa ändringar i entreprenadförsäkringarna. Läs vidare för att ta del av en sammanfattning av de större ändringarna. ​

Hur definieras ”inre orsak” i de allmänna avtalsbestämmelserna?

Med inre orsak avses​ en​ skada till följd av​

  • ​​åska/blixt eller elfenomen i elektrisk utrustning vars in- eller utspänning är över 400 volt eller det högre volttal som framgår av 1.7.1.4 i basvillkoret​
  • oförutsett avbrott i leverans av media, till exempel el, gas, vatten, värme, kyla eller datainformation​
  • mekaniskt haveri som uppkommer i den skadade egendomen
  • fel eller försummelse av maskinoperatör eller annan driftsansvarig
  • maskinell bearbetning eller framställning av varor
  • att den skadade egendomen är i drift.​
​​

Allrisk Maskin och Allrisk Maskin Enskild​​

I dessa produkter ges man numera möjligheten att välja ”allrisk exklusive skada av inre orsak”. Om denna omfattning väljs så blir det enbart ett smalt allriskskydd kvar eftersom definitionen av inre orsak är bred. ​

Utöver denna ändring har vi även ändrat maxersättningen för skada genom vätska till max 10 basbelopp per skadetillfälle. Momentet specificeras i villkorspunkt 1.2.1 som en skada genom vatten eller annan vätska som ”orsakats av en plötslig och oförutsedd påvisbar händelse som kan preciseras till ett specifikt tillfälle under försäkringstiden”. Därutöver har vi även förtydligat händelserna i samma villkorspunkt, 1.2.1, rörande naturskador. Fullständiga villkor hittar ni som vanligt på Mäklarkontoret.

Allrisk Maskinavbrott och Allrisk Maskinavbrott Enskild​

Även i dessa produkter behöver ett val av omfattning göras. Numera finns alternativet ”avbrott exklusive skada av inre orsak”. Karenstiden för detta avbrottsmoment sänks till ett dygn för hela beståndet. ​

Entreprenadförsäkringarna fräschas upp!

Vi har gjort en del ändringar i bland annat allriskförsäkringen för arbetsområde, åtkomstförsäkringen och ROT-försäkringen. Nedan redovisar vi de större förändringarna som kan vara bra att prata med era kunder om.​

Allriskförsäkring för arbetsområde

Nu förbättrar vi villkoret (P36:11) så att alla entreprenader med näringsidkare som beställare får samma breda efterskydd oavsett om allmänna bestämmelser avtalats eller inte. ​

För ”arbeten” gäller försäkringen nu normalt för skador som upptäcks inom fem år från avlämnande. Om en skada uppstår när ett fel ska avhjälpas så gäller försäkringen också. Då omfattar den skador som upptäcks inom sex år efter avlämnandet.​ Försäkringen gäller dock inte för större åtaganden än vad som hade gällt om allmänna bestämmelser hade varit avtalade inom det aktuella arbetssområdet. ​

För entreprenader där en konsument är beställare har vi redan idag ett mycket brett efterskydd då försäkringen gäller skador som den försäkrade är skyldig att ersätta enligt konsumenttjänstlagen eller allmänna leveransbestämmelser för konsumententreprenader.  ​Vi har alltså ingen annan tidsgräns som många andra av våra konkurrenter har.

Vi har även justerat självrisker vid stöld ur transportmedel samt den särskilda självrisken vid skador på grund av byggtork, flyttbar uppvärmningsanordning och motordrivet fordon. Vid stöld ur transportmedel gäller nu en självrisk om 0,2 istället för 0,3 prisbasbelopp. Vi tar bort de särskilda självriskerna och istället gäller försäkringens grundsjälvrisk. Vi har även gjort vissa tillägg vad gäller undantag och säkerhetsföreskrifter. Även dessa kan läsas i sin helhet på Mäklarkontoret.​

Andra mindre ändringar

Vi förtydligar tillämpningsområdet för ROT-försäkringen (P49:5) samt tar bort undantaget för skada som kan ersättas av en ansvarsförsäkring. I åtkomstförsäkringen avvecklar vi tillägget till det specialvillkor (P86:3) som vi har idag. Försäkringsbeloppet blir som standard 10 mkr per skada och utgör normalt en del av allriskförsäkring för arbete (P36). I försäkringen för merkostnader för forcering (SÖ7:2) har vi öppnat upp för möjligheten att välja 50 prisbasbelopp i försäkringsbelopp, utan den tidigare begränsningen om max 10 procent av skadekostnaden. I samband med detta har vi förtydligat vissa undantag för att underlätta vid tillämpningen. ​

I entreprenadförsäkring för småföretagare (P160:7) har vi infört motsvarande ändringar som i allriskförsäkringen för arbetsområde samt ROT-försäkringen.​

Ni vet väl om att...​​

Vi, genom fd. Moderna Garanti, säljer fullgörande- och garantitidsgaranti för bygg, anläggning och entreprenad. En försäkringsgaranti ger samma skydd och säkerhet som en bankgaranti, men kan innebära mer fritt kapital utan uppbundna finansiella säkerheter. Du kan även få en försäkringsgaranti på en dag, till skillnad från bankens handläggningstid som kan ta några veckor. Vi säljer även kreditförsäkringar för era kunder som säljer varor och tjänster på kredit och vill undvika oväntade förluster om deras kunder i sin tur inte kan eller vill betala.

​ Vill du läsa vidare om villkorsändringarna i sin helhet? Du hittar fullständiga villkor på Mäklarkontoret.​

​​​En resurs som är tillgänglig dygnet runt – Mäklarkontoret​​​

​​​

Något som vi alltid har i åtanke när vi arbetar med utvecklingen av vår service är hur vi kan underlätta vardagen för dig som förmedlare. Mäklarkontoret har länge varit en central punkt i denna satsning och mycket har hänt sen det första spadtaget – mycket som man inte märker om man inte har varit inloggad på länge. Därför samlar vi här några enkla tips på saker som du numera kan hitta och hämta direkt på Mäklarkontoret, helt utan föregående dialog och väntetid!​

Välj att få företagshandlingarna per mejl istället för post

På Mäklarkontoret ger vi dig möjligheten att registrera din mejladress för att få försäkringshandlingar digitalt. Just nu gäller det enbart företagsförsäkringshandlingar men inom kort kommer även motorhandlingarna att kunna erbjudas per mejl. Under menyvalet ”mitt mäklarkontor” kan du läsa mer om ditt val av utskick. Där hittar du även en förteckning över vilka av dina kollegor som har inlogg och behörighet till Mäklarkontoret under ”Visa användare”. ​

Försäkringar som konverterats från Moderna försäkringar​

Samma dag som försäkringen börjar gälla i Trygg-Hansa kan du se de konverterade kunderna och hämta deras handlingar på Mäklarkontoret. Innan dess får du samtliga handlingar per post eller företagshandlingarna separat per e-post, under förutsättning att du har registrerat din mejladress (se föregående stycke). Om du har för vana att hämta digitala handlingar manuellt på Mäklarkontoret ber vi om ditt överseende och att du kan överväga att posta eller scanna in eventuella brev som ska till kunden innan du har möjlighet att hämta dessa digitalt. Redan idag hanteras omkodade kunder på samma sätt. Har du någon kollega som riskerar att missa den här informationen så ser vi gärna att du sprider den så gott du kan! ​

​ ​

Teckna försäkring för enskild motor​

På ett lika enkelt sätt som man som privatperson kan teckna försäkring för sin privatbil i ett digitalt flöde har du som förmedlare möjligheten att teckna en försäkring för kundens enskilda fordon på Mäklarkontoret. Med valbara arvodessatser, maximal rabatt och samtliga tillägg inklusive det kostnadsfria elbilstillägget hittar du ett komplett flöde under menyvalet ”Pris och teckna”. Du får en färdig offert som antingen kan sparas eller tecknas direkt. Samtliga sparade offerter hittar du på kundsidan. Där hittar du även sparade företagsofferter som du har fått från våra kollegor på Mäklardisken.​

​​

Hämta handlingar direkt

Möjligheterna för filhämtning är oändliga i Mäklarkontoret! Här finns komplett skadestatistik, fullständiga försäkringsbrev och fakturor, påminnelser, beståndslistor och arvodesavräkningar. Det händer att du får vänta på handlingar från oss eftersom de går i tryck i olika intervaller. Det kan därför vara bra att veta att handlingarna görs tillgängliga på Mäklarkontoret samtidigt som de läggs upp i våra interna system. På ett sätt kan man säga att du indirekt får tillgång till handlingarna samtidigt som vi!

​Du hittar även fullständiga villkor samt kontaktuppgifter till våra underwriters och medarbetare på Mäklardisken som ni har kontakt med till vardags. Sedan innan sommaren kan du även ladda ner försäkringsbevis för både brand och entreprenad – direkt på kundsidan.​

Kontrollera er behörighet – vi slutar posta arvodesavräkningar under hösten​

Vad gäller arvodesavräkningarna har dessa gått via traditionell post under en längre tid. Som ett steg i resan mot att bli mer digitala så kommer vi att sluta skicka dessa avräkningar. De kommer att tillhandahållas i sin helhet på Mäklarkontoret. Därför är det viktigt för dig som förmedlare, assistent eller administratör att kontrollera din behörighet samt se till att du hittar avräkningarna. De finns under ”arvode” i menyn till vänster och kan hämtas per förmedlare eller per försäkring.​

Om ni har en utsedd ansvarig för hantering av arvode så kan det vara en god idé att säkerställa att densamma har behörighet att se de förmedlare som man ansvarar för. Kontakta Mäklardisken och ange ”behörighet Mäklarkontoret” i ämnesraden vid eventuella frågetecken!​

Önskar ni en rundtur?

Känner du eller en kollega att det skulle vara bra att få en rundtur i Mäklarkontorets miljö? Det ordnar vi! Ni kan välja fritt mellan att ta emot en lathund, en filminspelning eller boka upp ett teams-möte med någon av våra förmedlarhusansvariga som gärna visar och klickar sig igenom Mäklarkontorets funktioner tillsammans med er.​

Ni är en viktig del för vår fortsatta utveckling

Precis som vi inledde med så är du som förmedlare och din vardag vår utgångspunkt för den fortsatta utvecklingen av bland annat Mäklarkontoret. Ytterligare sätt att underlätta för oss att driva och prioritera projekt är att höra av dig när du eller en kollega har feedback på en funktion ni saknar, uppskattar eller önskar förbättra. Vi lyssnar gärna!

​​Den förmedlade affärens ​framtid

Vi tog medvetet i från tårna i rubriksättningen och här kan du läsa vidare om organisationen Mäklad försäljning i Trygg-Hansa som kommer att jobba tillsammans dig som förmedlare för våra befintliga och framtida kunder. Du kommer givetvis också att fortsätta ha kontakt med vår underwriting- och supportorganisation som du fick läsa om i förra Mäklarnytt. Om du missade det så hittar ni det ​här.​​

Vår nya chef för Mäklad ​försäljning

Vi är medvetna om hur kort tid en organisationsskiss finns kvar på näthinnan efter ett möte, vilket också är anledningen till att vi skippar att visa den. Istället lyfter vi fram profiler som ni kan komma att ha väldigt mycket kontakt med framöver. En sån person är Hans Berglund, som är chef för Mäklad försäljning sedan den 1 juni.​


  

Hasse, kan du inte berätta lite kort om vem du är när du inte pratar risker och premier?

Hans Berglund heter jag, bor i Sundsvall och när jag inte jobbar hänger jag gärna med familjen. Även om det inte syns så tränar jag en hel del, mest löpning och gym. Jag gillar mat och vin, att resa och tillbringa tid på vårt sommarställe.​

Vilka ingår i din organisation och vart ligger ditt fokus inför hösten?

Jag är ansvarig för Mäklardisken med sina 24 medarbetare samt Business & Relations som består av våra förmedlarhusansvariga och Key Account Managers. I och med att vi slår ihop medarbetare från både Moderna och Trygg-Hansa är fokus framåt att lära känna varandra och få ihop de två olika organisationerna vi kommer ifrån. Vi ska kombinera våra styrkor och samtidigt bibehålla så många kunder som möjligt och göra övergången så smidig som vi kan. För mig är det viktigt att vi jobbar vidare med förmedlarnöjdheten och tar kliv framåt mot att bli ert förstahandsval. Ni förmedlare är fortsatt väldigt viktiga för oss! ​

Hur går det med konverteringen?

Konverteringen av försäkringar från Modernas system till Trygg-Hansas system är i full gång! Vi började med försäkringarna med förfallodag i augusti och jobbar oss månadsvis framåt vilket kommer att rulla på under 2023. Ni kommer att få försäkringshandlingarna 40 dagar innan förfallodagen så att ni har tid på er att kika igenom kundens nya försäkring. ​

Konverteringen är komplex men vi har ett erfaret team som sköter det. Beroende på försäkring så ser processen lite olika ut, där vissa kräver manuell handpåläggning medan andra sker helt automatiskt. Det viktigaste för oss är att det ska gå smidigt för er och era kunder och vi jobbar hårt för att uppnå det. Vad gäller villkor så har vi tidigare informerat om ”Trygghet för kunden”, det säkerhetsnät som finns för att se till att kunden får ett minst lika gott skydd som tidigare. Alla villkorsjämförelser och information som vi delat tidigare rörande konverteringen hittar ni på Mäklarkontoret under ”Samgåendet”. Har ni frågor när ni får försäkringshandlingarna så är det bara att ni hör av er!

Många förmedlare undrar givetvis hur riskaptiten ser ut framåt, vad kan du berätta om den?

Det förstår jag! Vi har varit inne på det en del under våren och givetvis kommer aptiten att konkretiseras ännu mer nu under hösten och då har vi förhoppningsvis en komplett bild att dela med er förmedlare. Det som kan sägas redan nu är att Tryg är väldigt tydliga med sin målbild i fråga om affärens geografiska omfattning. Man satsar främst på affären inom Skandinavien och i andra hand Europa. Det innebär givetvis inte att vi per automatik tackar nej till internationella kunder med verksamhet utanför Europa, utan det ska ses som just en målbild och ge en fingervisning av vart vårt intresse ligger framöver. Vad gäller internationella kunder så är det avgörande vilken typ av risker som man önskar täcka av utanför Europa. Knepiga risker med USA-ansvar eller större egendomslösningar utanför Europa är kanske inte högst upp på vår önskelista! ​

När det kommer till aptiten kring specifika verksamheter så kan ni utgå från aptiten som Trygg-Hansa och Moderna har haft tidigare. Vi kommer att fortsätta med både yrkestrafik och industri, tillsammans med mycket annat. Men som sagt, en komplett bild av det här hoppas vi kunna komma med inom kort. Till dess, skicka in era kunder så får vi kika!​

Har du något extra tips till förmedlarna och våra gemensamma kunder?

Ett hett tips är att ha lite extra koll på ekonomin med allt som händer. Ökade priser på drivmedel, transport och material innebär en påverkan på kassaflödet hos kunderna vilket innebär en annan prioritet i sina utgifter. Här kan ni som förmedlare spela en viktig roll i att hjälpa kunden att förstå varför det är viktigt att prioritera försäkringspremien, även om det kan kännas lite tufft. Det kan också vara bra att hålla lite extra koll på påminnelser, som bland annat samlas på startsidan i Mäklarkontoret.

Ytterligare ett tips är att hålla sig uppdaterad, vilket man kan göra på flera sätt. Vi hade flera pass på Onsdagsklubben i våras på temat ”ekonomi” och de kommer självklart att gå i repris under hösten. Missa inte det! Vad gäller inflationen i samhället kommer den på ett eller annat sätt att påverka försäkringspremien, enligt våra spaningar rör det sig om cirka sex till tio​ procent. Vi kommer givetvis fylla på med aktuella Onsdagsklubbar också, så häng med oss i höst!​