Trygg-Hansa och Moderna Försäkringar

​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​Trygg-Hansa och Moderna Försäkringar har gått ihop​

Den 1 april 2022 gick Trygg-Hansa och Moderna Försäkringar ihop. Tillsammans heter vi Trygg-Hansa, och vi ser till att allt kan fortsätta som vanligt för dig som kund.​

Har du försäkringar hos Moderna Försäkringar? Välkommen hit! Här förklarar vi vad som kommer att hända och tar upp några saker som du kan behöva tänka på.​

För privatkunder​

 
 

Dina försäkringar​

Innehåll, pris, rabatter – vad kan förändras? När händer vad?​

 
 

Betalning

Autogiro, e-faktura eller faktura – det mesta fortsätter som vanligt.​

 
 

Om något har hänt

Så gör du en skadeanmälan och följer pågående skadeärenden.

 
 

Mina sidor eller post i brevlådan

Så får du fakturor, försäkringsbrev och andra utskick.

Dina försäkringar

Med start i april 2022 kommer alla försäkringar hos Moderna att förnyas hos ​ Trygg-Hansa. Det innebär att din försäkring kommer att vara en Trygg-Hansa-försäkring när nästa försäkringsperiod börjar.​

I försäkringsbrevet ser du när försäkringsperioden börjar​. Om du inte har fått ditt nya försäkringsbrev från oss än, så titta på det senaste försäkringsbrevet från Moderna Försäkringar. Där ser du huvudförfallodagen, som är den dag när nästa försäkringsperiod börjar.​

Du får informationen i god tid innan

​Senast 30 dagar i​nnan din försäkring förnyas får du ditt nya försäkringsbrev från oss. Då förklarar vi också vad som förändras, så att det är tydligt för dig hur försäkringen kommer att gälla. Samtidigt blir din försäkring synlig på Mina sidor. Ditt nya försäkringsbrev kommer att finnas på Mina sidor. Du kan välja att vara helt digital och slippa få det hem i brevlådan.

Mina sidor eller post i brevlådan – så funkar det​​​​​

​​

​Frågor och svar​

Ändras innehållet i min försäkring?
 

Ja, inför förnyelsen har vi gjort några ändringar. Du får utförlig information om just din försäkring senast 30 dagar innan den ska förnyas, tillsammans med försäkringsbrevet.

Förändras mitt pris?
 

Du ser ditt pris i försäkringsbrevet som kommer från oss senast 30 dagar innan försäkringen förnyas. Priset kan ändras när en försäkring förnyas, men det går inte att säga något generellt om hur det blir vid den här förnyelsen. Flera faktorer påverkar både ditt pris och ifall det förändras från år till år, till exempel nivån på din självrisk, vilka försäkringsbelopp du väljer och hur omfattande försäkringen är.

Hur påverkas min samlingsrabatt?
 

När din försäkring förnyas och finns hos Trygg-Hansa kan du få vår samlingsrabatt, 5–20 procent beroende på hur många försäkringar du har och vilka försäkringar det är. Samlingsrabatten bygger på dina samlade försäkringar hos både Moderna Försäkringar och Trygg-Hansa.

Samlingsrabatt hos Trygg-Hansa – så fungerar den​​

Min bilförsäkring har blivit en märkesförsäkring. Vad innebär det?
 

En märkesförsäkring är en försäkring som är specialanpassad för just ditt bilmärke. Det innebär att din bil alltid repareras med originaldelar på auktoriserade verkstäder. Dessutom får du ett eget telefonnummer till kundservice och skadeservice, där du snabbt får hjälp.

Trygg-Hansa samarbetar med ett antal utvalda bilmärken. Om din bil är ett av dessa märken, så blir din bilförsäkring hos Moderna Försäkringar automatiskt en märkesförsäkring när den förnyas hos oss.

Märkesförsäkring – dessa bilmärken samarbetar vi med​​​

Jag har flera försäkringar hos Moderna. Förnyas de samtidigt?
 

Nej, varje försäkring förnyas hos Trygg-Hansa ​när nästa försäkringsperiod börjar, det vill säga vid respektive försäkrings huvudförfallodag. Det datumet hittar du på försäkringsbrevet från Moderna Försäkringar.

Påverkas mina försäkringar hos Trygg-Hansa?
 

Nej, de försäkringar som du redan har hos Trygg-Hansa ​påverkas inte av att vi går ihop med Moderna Försäkringar. Innehållet är detsamma, och vi ändrar inga villkor.

Det som kan förändras är hur du får post från oss. Om du är digital kund hos Moderna Försäkringar, så blir du automatiskt det hos oss också när din försäkring från Moderna förnyas hos Trygg-Hansa. För dig som brukar få dina försäkringspapper från oss per post, betyder det att du istället får allt till Mina sidor här på vår webbplats. Vi mejlar dig så fort det finns något nytt att läsa.

Mina sidor eller post i brevlådan – så funkar det​

Så betalar du hos oss

Du betalar din försäkring på samma sätt hos oss som hos Moderna Försäkringar – med autogiro, e-faktura eller faktura, beroende på vad du har valt.

Allt fortsätter som förut, du behöver inte ändra eller meddela oss någonting. Om du har försäkringar kvar hos Moderna Försäkringar, betalar du dem som vanligt.

​Du behöver alltså inte göra någonting. Men ett par saker är nya:

Autogiro – en enda dragning, i början av månaden
 

Om du brukar betala via autogiro, fortsätter dragningarna automatiskt när försäkringen har förnyats hos oss, med Trygg-Hansa som betalningsmottagare. Det är bara två saker som ändras:

  • Vi drar pengarna från ditt konto den första vardagen i månaden. Det är alltså några dagar senare än hos Moderna Försäkringar, där dragningen görs den 28:e. Tänk även på att de fortsätter att dra pengar om du har försäkringar kvar där.
  • ​Om du har flera försäkringar hos oss, så drar vi totalsumman för dem vid en och samma autogirodragning. Hos Moderna Försäkringar görs istället en dragning per försäkring.

Före första dragningen får du ett autogirobesked, där du ser hur mycket som kommer att dras och vilken dag det sker. Om beloppet ändras, till exempel för att ännu en försäkring förnyas hos oss, så får du ett nytt autogirobesked.

Autogiro hos Trygg-Hansa – så f​ungerar det​

Ingen betalning per kvartal​
 

Du som har betalat till Moderna Försäkringar per kvartal via autogiro, kommer hos oss att betala per månad.

​Om du har betalat per kvartal med faktura​, kommer du nu att betala per halvår.

Den första betalningen kan vara på ett högre belopp​
 

Första gången kan du behöva betala för ett par extra dagar utöver den period som du brukar betala för. Det beror på att försäkringsperioden hos Trygg-Hansa alltid börjar den första dagen i en månad.

Exempel: Karims mopedförsäkring hos Moderna Försäkringar gäller fram till 26 maj, och 27 maj förnyas den hos Trygg-Hansa. I fortsättningen kommer hans försäkringsperiod att börja 1 juni. Den här första försäkringsperioden blir därför lite längre än ett år, eftersom vi lägger till de fem dagarna fram till slutet av maj.

​Karim betalar månadsvis via autogiro, så den första dragningen vi gör är för en månad och fem dagar. Från och med nästa dragning är beloppet bara för en månad. ​

​Frågor och svar

Vilka betalsätt kan jag välja mellan?
 

Du som är privatkund kan betala med autogiro, e-faktura eller faktura. En skillnad mot Moderna Försäkringar är att du som vill betala per månad kan välja mellan autogiro och e-faktura.

Med autogiro behöver du inte hålla reda på datum och OCR-nummer. Du kan enkelt byta till autogiro på Mina sidor här på vår webbplats.

Hur slipper jag fakturaavgiften?
 

Om du vill slippa fakturaavgiften redan nu kan du byta betalsätt till autogiro eller e-faktura. Se bara till att byta betalsätt innan försäkringen ska betalas. Då kan du bortse från pappersfakturan.

​Hos oss betalar du bara fakturaavgift för pappersfakturor som skickas hem till dig med posten. Om du vill fortsätta att betala med faktura men slippa fakturaavgiften nästa gång, kan du välja att få fakturan och andra försäkringspapper till Mina sidor.

Mina sid​or eller p​ost i brevlådan​

Hur byter jag betalsätt?
 

Om du vill byta till autogiro gör du det enkelt på Mina sidor​.

​Om du vill byta till e-faktura per hel- eller halvår gör du bytet via din internetbank.

​För att byta till e-faktura per månad, ring oss på 0771-111 110 så hjälper vi dig!

Om något har hänt​​ – skadeanmälan

​ Att Trygg-Hansa och Moderna Försäkringar går ihop påverkar inte hur vi hanterar skadeärenden. Vi fortsätter att hantera skador snabbt och smidigt, och ser till att du får den hjälp och ersättning som du har rätt till.​

​​
Pågående skadeärenden fortsätter som förut
 

​Om du har ett pågående ärende hos Moderna Försäkringar så hanteras det som tidigare, med samma kontaktvägar. Ingenting förändras.​

Ny anmälan när din försäkring har förnyats?​
 

Om du ska anmäla något nytt efter att din försäkring har förnyats och börjat gälla hos Trygg-Hansa, så behöver du tänka på var du gör anmälan.

​Det avgörande är skadedatumet, det vill säga den dag som skadan eller olyckan skedde – alltså inte datumet när du gör själva anmälan: ​

Är du osäker på när försäkringen började gälla hos Trygg-Hansa? DDen uppgiften hittar du på Mina ​sidor​ under Försäkringar och i försäkringsbrevet.​

Förbered dig inför anmälan
 

Du kan behöva beskriva olika saker i din anmälan till oss, beroende på vad som har hänt och vad det är som är skadat, stulet eller borttappat. Här har vi samlat all information om det: Bra att veta innan du anmäler en skada​

Följ ditt ärende på Mina sidor
 

Efter att du har gjort en anmälan till oss på Trygg-Hansa kan du som är privatkund följa ärendet på Mina ​sidor​. D​u får ett mejl så fort något nytt har hänt eller om din handläggare behöver få kontakt med dig, till exempel för att be dig att komplettera anmälan med fler uppgifter.

Mina sidor eller post i brevlådan​​

På Mina sidor hittar du allt om dina försäkringar hos oss, bland annat försäkringsbrev, betalningsinformation och de fullständiga villkoren. Som privatkund kan du även följa dina skadeärenden, skicka uppgifter till oss och mycket annat.

​De försäkringar som du idag har hos Moderna Försäkringar blir synliga på Mina sidor senast 30 dagar innan de förnyas hos Trygg-Hansa.​

​​
Så väljer du bort papper i brevlådan
 

Du som redan är digital kund hos Moderna Försäkringar fortsätter att vara det hos oss också. Du behöver inte ändra någonting, utan får automatiskt dina försäkringspapper till Mina sidor.

Om du inte är digital kund sedan tidigare, men nu vill slippa få post hem i brevlådan, så loggar du in på Mina sidor här på vår webbplats och ändrar det valet under Profil och inställningar. Samtidigt fyller du i din e-postadress, så meddelar vi dig när det finns något n​ytt att läsa på Mina sidor. Du riskerar alltså inte​ att missa någonting.

Ditt digitala val gäller för alla dina försäkringar
 

Om du idag är digital hos oss eller hos Moderna Försäkringar, så gäller det valet för alla försäkringar hos Trygg-Hansa efter att en försäkring från Moderna har förnyats här. Det blir alltså en ändring, ifall du brukar få dina försäkringspapper med posten.


Exempel: Julia ha​r en bilförsäkring hos Trygg-Hansa och en fritidshusförsäkring hos Moderna Försäkringar. Hon brukar få post hem i brevlådan från Trygg-Hansa, men är digital kund hos Moderna Försäkringar. När fritidshusförsäkringen förnyas och finns hos Trygg-Hansa, blir hon digital kund här också. I fortsättningen får hon alltså alla sina försäkringsbrev och fakturor till Mina sidor, även för bilförsäkringen.

Vi använder inte Kivra
 

Du som brukar få försäkringsbrev och an​nat från Moder​na Försäkringar till Kivra, kommer att få ditt första försäkringsbrev från oss hem i brevlådan med vanlig post. Det kommer dessutom att finnas på Mina sidor. Du kan logga in där och välja bort posten, om du hellre vill läsa allt digitalt i fortsättningen.​

Vill du ge någon annan behörighet till Mina sidor?
 

När din försäkring har börjat gälla hos Trygg-Hansa kan du logga in på Mina sidor och ge någon annan behörighet till Mina sidor. Då kan den personen se alla dina försäkringar. Hen kan också göra ändringar i försäkringarna, utom i dina personförsäkringar. Behörigheter till Mina sidor hos Moderna Försäkringar följer inte automatiskt med till Mina sidor hos Trygg-Hansa. Du behöver alltså göra den inställningen hos oss också.

Dela behörighe​t​

Information för företagskunder​​

Vi har gått ihop med Moderna Försäkringar och tillsammans heter vi Trygg-Hansa. Från april 2022 kommer alla försäkringar hos Moderna allteftersom att bli Trygg-Hansa-försäkringar.

​Här förklarar vi hur det går till och när det händer, och tar upp ett par saker som du och ditt företag kan behöva tänka på. ​

Har du en försäkringsförmedlare?

Om företagsförsäkringen är tecknad via en försäkringsförmedlare, så är det i första hand dit du vänder dig för att få aktuell information om villkoren och innehållet i försäkringen. Här hittar du information om till exempel betalning och hur du anmäler en skada. ​

Är du försäkringsförmedlare? Vi har samlat vanliga frågor och svar, villkorsjämförelser och annan matnyttig information för dig som förmedlare på Mäklarkontoret​​.


 
 

Företagets​ försäkringar​

Innehåll, pris, rabatter – vad kan förändras? När händer vad?​

 
 

Betalning

Autogiro eller faktura – det mesta fortsätter som vanligt.​

 
 

Om något har hänt

Så gör du en skadeanmälan och följer pågående skadeärenden.

 
 

Mina sidor eller post i brevlådan

Så skickar vi​ fakturor, försäkringsbrev och andra utskick.

​​

Företagets försäkringar​​

Försäkringarna som du har hos Moderna Försäkringar via en försäkringsförmedlare, kommer att förnyas hos Trygg-Hansa när nästa försäkringsperiod börjar. Om du är direktkund kommer du att få ett erbjudande om en ny försäkring hos Trygg-Hansa, som motsvarar den som du har idag.

​I försäkringsbrevet ser du när försäkringsperioden börjar. Om du ännu inte har fått ditt nya försäkringsbrev från oss, så titta på det senaste försäkringsbrevet från Moderna Försäkringar. Där ser du huvudförfallodagen, som är den dag när nästa försäkringsperiod börjar.​​

Du får informationen i god tid innan​

Om försäkringen är tecknad via en försäkringsförmedlare, så får du all information därifrån. Kontakta försäkringsförmedlaren om du har frågor om försäkringen och hur den förändras.

​Du som är direktkund får information från oss, senast 30 dagar innan nästa försäkringsperiod börjar. Då förklarar vi vad som är nytt, så att det är tydligt hur försäkringen kommer att gälla.​

Frågor och svar​

Ändras innehållet i försäkringen?
 

Ja, vi har gjort några ändringar som börjar gälla när nästa försäkringsperiod börjar. Du får information om förändringarna från din försäkringsförmedlare. Om du är direktkund får du informationen från oss, senast 30 dagar innan ändringarna ska börja gälla.

Förändras priset på försäkringen?
 

Du ser priset för nästa försäkringsperiod i försäkringsbrevet som kommer senast 30 dagar innan försäkringen ska börja gälla.

Priset kan ändras när en försäkring förnyas, men det går inte att ge något generellt svar på hur det blir den här gången. Flera faktorer påverkar både priset och ifall det förändras från år till år, till exempel nivån på självrisken, försäkringsbeloppen och hur omfattande försäkringen är.

Företagets bil har nu en märkesförsäkring. Vad innebär det?
 

En märkesförsäkring är en försäkring som är specialanpassad för just ditt bilmärke. Det innebär att den försäkrade bilen alltid repareras med originaldelar på auktoriserade verkstäder. Dessutom får du ett eget telefonnummer till kundservice och skadeservice, där du snabbt får hjälp.

Trygg-Hansa samarbetar med ett antal utvalda bilmärken. Om företagets bil är ett av dessa märken, så blir bilförsäkringen hos Moderna Försäkringar automatiskt en märkesförsäkring när den förnyas hos Trygg-Hansa.

Märkesförsäkring – dessa bilmärken samarbetar vi med​

Mitt företag har flera försäkringar hos Moderna. Förnyas de samtidigt?
 

Nej, varje försäkring förnyas och börjar gälla hos Trygg-Hansa när nästa försäkringsperiod börjar, det vill säga vid respektive försäkrings huvudförfallodag. Det datumet hittar du på försäkringsbrevet från Moderna Försäkringar.​

Påverkas företagets försäkringar hos Trygg-Hansa?
 

Nej, de försäkringar som ditt företag redan har hos Trygg-Hansa påverkas inte av att vi går ihop med Moderna Försäkringar.​

Så betalar du hos oss

Du som har företagsförsäkringar via en försäkringsförmedlare betalar på samma sätt hos oss som hos Moderna Försäkringar – med autogiro eller faktura, beroende på vad du har valt. Du behöver inte ändra eller meddela oss någonting.

Du som är direktkund kan behöva meddela oss på Trygg-Hansa hur företaget vill betala – i så fall får du information om det senast 30 dagar innan den nya försäkringsperioden börjar.

​Om du har försäkringar kvar hos Moderna Försäkringar, betalar du dem som vanligt. Det mesta är alltså som förut. Men ett par saker är nya:


Autogiro – en enda dragning, i början av månaden
 

Om du brukar betala via autogiro så fortsätter dragningarna automatiskt när försäkringen har förnyats hos oss, med Trygg-Hansa som betalningsmottagare.

​Det är bara två saker som ändras:

  • Vi drar pengarna från ditt konto den första bankdagen i månaden. Det är alltså några dagar senare än hos Moderna Försäkringar, där dragningen görs den 28:e.
  • ​Om du har flera försäkringar, så drar vi totalsumman för dem vid en och samma autogirodragning. Hos Moderna Försäkringar görs istället en dragning per försäkring.

Före första dragningen skickar vi ett autogirobesked, där det står hur mycket som kommer att dras och vilken dag det sker. Om beloppet ändras, till exempel för att ännu en försäkring börjar gälla hos oss, så skickar vi ett nytt autogirobesked.​

Var uppmärksam på betalningsperioden​
 

Om du har betalat till Moderna Försäkringar ​per kvartal via autogiro, kommer du hos oss att betala per månad.

Om du har betalat per kvartal eller halvår med faktura​, kan det hända att du nu får betala för en annan period. Det framgår i så fall av betalningsinformationen som kommer tillsammans med försäkringsbrevet.

Den första betalningen kan vara på ett högre belopp
 

Första gången kan du behöva betala för ett par extra dagar utöver den period som brukar betala för. Det beror på att försäkringsperioden hos Trygg-Hansa alltid börjar den första dagen i en månad.

Exempel:​ Ett företags bilförsäkring hos Moderna Försäkringar gäller fram till 26 maj, och 27 maj förnyas den hos Trygg-Hansa. I fortsättningen kommer försäkringsperioden att börja 1 juni. Den här första försäkringsperioden blir därför lite längre än ett år, eftersom vi lägger till de fem dagarna fram till slutet av maj. Företaget i exemplet betalar månadsvis via autogiro, så den första dragningen vi gör är för en månad och fem dagar. Från och med nästa dragning är beloppet bara för en månad.​

Om något händer​ – skadeanmälan

Att Trygg-Hansa och Moderna Försäkringar går ihop påverkar inte hur vi hanterar skadeärenden. Vi fortsätter att hantera dem så snabbt och smidigt som möjligt, och ser till att du och ditt företag får den hjälp och ersättning som ni har rätt till.​​
​​

Pågående skadeärenden fortsätter som förut
 

​Om du har ett pågående ärende hos Moderna Försäkringar så hanteras det som tidigare, med samma kontaktvägar. Ingenting förändras.​​

Ska du göra en ny anmälan?​
 

Om du ska anmäla något nytt efter att företagets ​försäkring har flyttats till oss, så gör du det till det bolag där försäkringen gällde vid skadedatumet.

​Skadedatumet är det datum när skadehändelsen inträffade. Det avgörande är alltså inte vilket datum du gör själva anmälan.​​

​Den uppgiften hittar du på Mina ​sidor​​ under Försäkringar och i försäkringsbrevet.

Mina sidor eller post i brevlådan​

Den här informationen gäller bara för dig som har tecknat företagets försäkringar direkt hos Moderna Försäkringar eller Trygg-Hansa, inte via en försäkringsförmedlare.

Mina sidor​ finns allt om företagets försäkringar hos oss, bland annat försäkringsbrev, betalningsinformation och de fullständiga villkoren.

De försäkringar som företaget idag har hos Moderna Försäkringar blir synliga på Mina sidor senast 30 dagar innan de börjar gälla hos Trygg-Hansa.

Har du enskild firma?​ Då ser du firmans försäkringar bland dina privata försäkringar på Mina sidor.

Bara registrerade administratörer har tillgång
 

Företagets Mina sidor är bara tillgängliga för den eller de som är registrerade som administratörer. Administratörerna kan ha begränsad eller fullständig behörighet.

Bättre ko​ll med administratörer på Mina sidor

Bli administratör för företagets Mina sidor
 

Om du inte är firmatecknare behöver du kontakta en firmatecknare eller en annan administratör med fullständig behörighet, så att de kan registrera dig som administratör.

Du som är firmatecknare blir administratör genom att logga in på Mina sidor med B​ankID, fylla i företagets organisationsnummer och själv registrera dig. Om du har enskild firma behöver du inte registrera dig.​

Logga in och bli administratör
Slipp försäkringspapper i brevlådan
 

Hos Trygg-Hansa kan även företagskunder välja bort vanlig post och istället läsa försäkringspa​pper och allt annat på Mina sidor. Det valet gör du (eller den som är administratör) på Mina sidor, under Profil och inställningar. Vi mejlar sedan så fort det finns något nytt att läsa, så du riskerar inte att missa någonting.


Gör ditt val i Profil och inställningar​

Ok, jag förstår