Så fungerar skadeanmälan

​​​​​​​​​​Innan du anmäler en skadehändelse

Den här sidan förklarar hur du anmäler en skada eller händelse till oss på Trygg-Hansa, och vad som gäller om du exempelvis är utomlands. Använd vår sida för anmälan om du vill anmäla en skada eller händelse.​​​

​​​​​​​​Var du kund hos Moderna Försäkringar?

Om du har ett pågående ärende hos Moderna Försäkringar, så hanteras det som tidigare, med samma kontaktvägar​. Ska du anmäla något nytt efter att din försäkring har börjat gälla hos Trygg-Hansa? Så här funkar det:​

Är du osäker på när din försäkring började gälla hos oss? Den uppgiften hittar du i försäkringsbrevet på Mina sidor.


Kund hos Moderna - så påverkas du​

Innan du anmäler en skadehändelse​

​ ​
  • 1. Du anmäler din händelse via vår sida för skadeanmälan.​
  • 2. Vi behandlar anmälan och återkommer till dig.
  • 3. Komplettera din anmälan om vi ber dig göra det. Till exempel kan vi behöva intyg eller kvitton för att kunna behandla din anmälan.
  • 4. Vi meddelar om du kommer att få ersättning och hur stor din självrisk i så fall är.
  • 5. Vi ger dig den ersättning som vi har beslutat om. Det kan till exempel vara en utbetalning av pengar eller en reparation av din bil.
Anm​​äl skada nu
​​
Du kan hela tiden följa ditt ärende på Mina sidor.

Vad händer sen?

Efter att vi på Trygg-Hansa har tagit emot din skadeanmälan undersöker vi vad som har hänt och kollar vilka försäkringar du har. Så snart vi har ett besked meddelar vi dig. Ofta kan vi ge besked inom några arbetsdagar, men ibland måste vi utreda mer: om du till exempel har krockat

med någon måste den person​en få chansen att ge sin version av vad som hände, och om du drabbats av en vattenskada kan skadan behöva besiktas innan vi vet vilken hjälp du ska få från försäkringen. ​Du kan hela tiden följa ditt ärende på Mina sidor.


Vid akuta situationer

Om det hänt något akut finns det tre olika journummer som du kan ringa dygnet runt.

.

 

Akut brand eller vattenskada

Ring 0771-111 520​

.

 

Akut bärgning

Ring 0771-111 510​

.

 

Om du är​ utomlands

Ring 0046 75 243 65 00


Vanliga frågor och svar om skadeanmälan

När ska man göra en skadeanmälan?

Det bästa är om du inte väntar alls, utan anmäler på en gång. Då går det både enklare och snabbare för dig att få hjälp och ersättning.
En del skador måste du anmäla inom en viss tid för att kunna få någon ersättning från försäkringen.

Är du utomlands?​

Om det som hänt inte är akut anmäler du det här på vår webbplats. Tänk på ​att om du blivit sjuk eller råkat ut för en olycka på resan så måste du ha besökt en läkare på plats för att kunna få ersättning från försäkringen. Är du utomlands och behöver akut hjälp? Kontakta SOS International på telefonnummer 00​46 75 243 65 00​.

Läs mer om vad du behöver göra och tänka på här.​​

Vem kan anmäla en skada eller sjukdom för ett försäkrat barn?

​Om barnet inte är myndigt är det i första hand en förälder som ska göra anmälan. Det behöver inte vara den förälder som står på försäkringsbrevet. Den som anmäler ska uppge försäkringsnumret och barnets personnummer. Från 18 års ålder ska barnet i regel göra anmälan själv.

Vem anmäler skada vid krock?

Det spelar ingen roll vem som anmäler krocken eller olyckan till oss. Det kan vara den som står på försäkringen, den som äger bilen, den som körde eller någon annan. Efter anmälan kommer vi dock att ha kontakt med den som står på försäkringen. Den personen kommer även att kunna följa hur det går med ärendet på Mina sidor här på vår webbplats. Det är viktigt att du anmäler olyckan oavsett om du anser att det är du eller någon annan som har orsakat den.




Ok, jag förstår