Tips på hur du skriver din arbetsansökan
Här nedanför har vi listat tips till dig som ska skriva en arbetsansökan till oss. Tipsen kan förhoppningsvis hjälpa dig att skriva en spännande och strukturerad ansökan.
1. Inledning
- Berätta vilket jobb du söker.
- Nämn var du hittade annonsen.
- Beskriv varför du är intresserad av jobbet.
2. Dina kompetenser och kvalifikationer
- Beskriv vilka kunskaper och kompetenser du har, som gör dig till rätt person för att lösa uppgifterna i annonsen.
- Ge relevanta exempel från ditt cv, men gå inte in på detaljer.
- Berätta för oss hur du förut har gjort för att uppnå dina mål på jobbet. Kom ihåg att relatera till det vi letar efter i annonsen.
3. Du som person
- Beskriv dig själv, men använd inte mer än tre adjektiv för att göra det.
- Förmedla en spännande och sann bild av dig själv. Hjälp oss att se varför du är rätt person för jobbet.
4. Avslutning
- Använd en uppmuntrande avslutning, till exempel "Jag hoppas att jag har väckt ert intresse, och ser fram emot att få berätta mer i en personlig intervju."
- Förmedla en spännande och sann bild av dig själv. Hjälp oss att se varför du är rätt person för jobbet.
5. Cv
Bifoga ditt uppdaterade cv. När vi läser ditt cv utvärderar vi dig som kandidat i förhållande till den specifika tjänsten – det är därför viktigt att cv:t ger en tydlig bild över dina tidigare befattningar, relevanta kvalifikationer och resultat.
6. Övriga bilagor
Bifoga endast de bilagor vi frågar efter. Använd pdf-filer så att layouten inte ändras.
7. Korrekturläsning
Sist men inte minst – granska din ansökan och försäkra dig om att den inte innehåller några stavfel eller andra missar. Låt gärna någon annan korrekturläsa din ansökan innan du skickar den till oss.