Så agerar vi vid extrema väderhändelser och naturskador
Klimatet förändras och extremväder som storm, skyfall, snösmältning eller stigande vattendrag blir allt vanligare. Vi på Trygg-Hansa gör alltid vårt bästa för att bevaka de vädervarningar som kommer och för att förvarna dig som kund. Du får tips om hur du kan förebygga skador och snabb hjälp om olyckan redan har varit framme.
Det här gör vi när det kommer en vädervarning
- Vi skickar ut sms om vädervarningarna till de kunder som bor i riskområden.
- Vi delar med oss av konkreta tips på hemsidan och i utskick på hur du kan förebygga skador i samband med väderhändelsen.
- Vi ställer om vår skadeservice till beredskapsläge och tar in extra personal från andra avdelningar för att du ska kunna anmäla din skada över telefon.
- Vi hänvisar tydligt till hur du kan anmäla din skada på webben.
- Vi hanterar inkomna skadeanmälningar så fort som möjligt.
- Vi lägger alltid vårt största fokus på de kunder som drabbats hårdast, till exempel de som behöver ett tillfälligt boende på grund av skadan.
Om skadehanteringen vid extrema väderhändelser
Vår ambition är att du som kund ska få en möjlighet att förebygga eller minska konsekvensen av eventuella skador, och att du ska få snabb kontakt med oss om du har fått en skada. Men beroende på vad som har inträffat och hur många kunder som har drabbats kan vi ha längre svarstider och handläggningstider än normalt vid oväder.
Det kanske inte alltid är möjligt för oss att hantera hela ditt skadeärende direkt, men vi gör vårt bästa för att hantera det som är mest akut. Du kan även få ersättning utbetald i omgångar om du skulle behöva.
Ditt ansvar som kund
Om du drabbas av stormskador, vattenskador, översvämning eller andra skador är det viktigt att du åtgärdar dem så fort du kan. Det är viktigt att du själv kontaktar räddningstjänst, trädfällare, snöröjare eller andra akutjourer.