Vanliga frågor om betalning
Här har vi samlat de vanligaste frågorna och svaren om att betala sin försäkring.
-
Du väljer själv hur du vill betala för din försäkring:
- Per månad med autogiro eller e-faktura
- Per halvår med faktura eller e-faktura
- Per helår med faktura eller e-faktura
Du väljer betalningsalternativ när du tecknar försäkringen, men du kan alltid ändra det senare.
För pappersfaktura betalar du en fakturaavgift på 45 kr. Den avgiften slipper du om du väljer att dina försäkringspapper bara ska skickas till Mina sidor.
-
Du kan kontrollera om du har betalat din försäkring genom att logga in på Mina sidor. Under Betalningar ser du alla de inbetalningar du har gjort, samt eventuella autogiro dragningar. Bra att veta är att det kan ta tre dagar från att du gjort en betalning tills det syns på Mina sidor.
-
Byta till autogiro
Du kan enkelt byta till autogiro på Mina sidor. Logga in med BankID.
Byta till e-faktura
Om du vill byta till e-faktura per hel- eller halvår genomför du bytet via din internetbank. För att byta till e-faktura per månad, logga in med BankID på Mina sidor.
-
Ja, någon annan kan betala din försäkring. Både med faktura eller autogiro.
Om du vill att någon annan ska betala din försäkring via autogiro så kontakta oss så hjälper vi dig.
-
Du hittar alltid dina senaste fakturor på Mina sidor.
Du kan läsa mer om digital post eller andra alternativ på sidan digital post.
-
På Mina sidor, under Profil och Inställningar, har du möjlighet att lämna kontonummer för återbetalning.
Det är viktigt att försäkringstagare och kontoinnehavare är samma person.När du har anmält ditt bankkonto till oss tar det ca fem bankdagar innan pengarna syns på ditt konto.
Om du inte har angivit ett kontonummer så skickar vi en utbetalningsavi. Om du inte hämtar ut pengarna innan avin förfaller så tar det cirka två månader innan pengarna kommer tillbaka till oss. Först då kan vi betala ut dem till dig igen. Den utbetalningen går snabbt och smidigt om du innan dess meddelar oss ditt kontonummer.
Vanliga frågor om autogiro
När du skaffar en ny försäkring kan du välja at betala månadsvis med autogiro. När du har valt det måste du gå in och lämna ett autogiromedgivande på Mina sidor. Här nedan hittar du alla svar om autogiro.
-
När du skaffar en ny försäkring kan du välja att betala månadsvis med autogiro. När du har valt det måste du gå in och lämna ett autogiromedgivande på Mina sidor.
Om du vill byta till autogiro på en försäkring du redan har kan du göra det på Mina sidor. Där kan du se vilka försäkringar du kan byta betalsätt för och välja det.
Om du inte har BankID eller om du är företagskund behöver du ringa oss på 0771- 111 110 för att ansluta dina försäkringar till autogiro.
-
Det händer att du får betala för två månader vid en och samma autogirodragning. Oftast beror det på att du saknade täckning på kontot vid förra autogirodragningen. Om du saknar täckning på kontot och inte betalar den faktura vi skickar ut, drar vi ett dubbelt så stort belopp vid nästa autogirodragning.
-
Om du betalar månadsvis så dras pengarna från ditt konto den första bankdagen varje månad. Om du betalar en gång om året dras pengarna den första bankdagen den månad försäkringen har huvudförfallodag. Du kan inte ändra datum för autogirodragningen.
Om det inte finns täckning på kontot när pengarna ska dras så försöker vi igen dagen efter. Om det fortfarande saknas pengar skickar vi en påminnelse med ett inbetalningskort.
Om du inte betalar in med inbetalningskortet dras beloppet via autogiro den första bankdagen i nästa månad. Det innebär att vi då drar kostnaden för två månader vid samma tillfälle.
-
Om du ska byta till en annan bank så hjälper din nya bank dig med att flytta över autogirot.
Om du vill att pengarna på autogirot ska dras från ett annat konto inom samma bank kan du göra det i din internetbank. Om du behöver hjälp med detta, kontakta din bank.
-
När du betalar med autogiro månadsvis betalar du alltid för en kalendermånad framåt. Vid den första autogirodragningen behöver du oftast betala även för de dagar som är kvar på månaden, plus nästa.
Till exempel: Om du har tecknat din försäkring 4 januari görs din första autogirodragning den första bankdagen i februari. Då betalar du för perioden 4 januari till 1 mars. Från och med den andra autogirodragningen betalar du för en månad i taget.
På autogirobeskedet ser du vilken period den gäller för.
-
Det beror antagligen på att vi inte har fått ditt autogiromedgivande, och därför inte har rätt att dra pengarna från kontot. Logga in på Mina sidor och lämna ditt medgivande under Betalningar.
Tänk på att du bara kan ansluta autogirot till ett konto som är ditt. Om du delar konto med någon annan måste det vara du som står som huvudkontohavare.
-
Du säger upp autogirot i din internetbank eller genom att kontakta din bank.
Om du vill säga upp autogirot för vissa försäkringar och i stället betala dem på något annat sätt så kan du kontakta oss.
Att avsluta autogirot gör inte att försäkringar automatiskt avslutas. Om du avslutar ditt autogiro så kommer du istället få fakturor.
-
Om det inte finns täckning på kontot när pengarna ska dras så försöker vi igen dagen efter. Om det fortfarande saknas pengar skickar vi en påminnelse med ett inbetalningskort.
Om du inte betalar in med inbetalningskortet dras beloppet via autogiro den första bankdagen i nästa månad. Tänk på att om du betalar månadsvis så kan beloppet då vara dubbelt så stort som vanligt. Om det saknas pengar igen skickar vi ytterligare en påminnelse med ett nytt inbetalningskort.
Om du låter bli att betala även denna andra gång riskerar du att din försäkring sägs upp. Du kommer inte heller att kunna fortsätta betala via autogiro.
På Mina sidor kan du se vilket belopp vi kommer att dra och vad som har dragits tidigare.
-
Nej, du kan inte ändra datum för autogirodragningen.
Pengarna dras den första bankdagen i månaden. Finns det inte täckning på kontot vid första dragningen så gör vi ett nytt försök dagen efter.
Vanliga frågor om faktura och e-faktura
-
Fakturan finns på Mina sidor några dagar efter att du tecknat försäkringen. Om du har valt att även få den med posten, så kommer den i brevlådan inom en vecka.
Ett undantag är om försäkringen inte ska börja gälla på en gång. Då får du i stället fakturan cirka 45 dagar före försäkringens första giltighetsdag.När det är dags för den årliga förnyelsen kommer fakturan cirka 45 dagar före försäkringens huvudförfallodag, det vill säga det datum din nya försäkringsperiod börjar.
-
Det kan bli så på din första faktura, om försäkringen inte börjar gälla exakt vid ett månadsskifte.
Du betalar då från den dag som försäkringen börjar gälla, det vill säga för de resterande dagarna i den månaden och för de kommande tolv månaderna. -
Du kan välja på e-faktura per helår, halvår eller månad.
- Om du vill byta till e-faktura per helår eller halvår genomför du bytet via din internetbank.
- För att byta till e-faktura per månad, logga in med BankID på Mina sidor.
Om du är företagskund kan du välja att betala via e-faktura om ditt företag är en enskild firma. Kontakta oss i så fall så hjälper vi dig att byta till e-faktura. Ring 0771-111 700
-
Det kan finnas olika orsaker till problemet;
Får du inte igenom bytet på Mina sidor?
Att du inte får igenom bytet till e-faktura kan bero på att du betalar via autogiro idag. Vi kan bara hantera byten från faktura på Mina sidor. Om du vill byta från autogiro till e-faktura ber vi dig ringa oss på 0771-111 110 för att få hjälp.
Står ditt namn på fakturan?
Det är bara den som står på fakturan som kan byta till e-faktura. Om fakturan till exempel går till din sambo, så är det bara din sambo som kan bli byta till e-faktura.
Tecknade du nyss försäkringen?
Om du nyss har tecknat försäkringen och vill betala per halvår eller helår är rådet att vänta en dag eller två, och sedan pröva igen. Om du ändå har problem, så kontakta din bank och be dem hjälpa dig med anslutningen.
-
Kontakta oss så hjälper vi dig med din inbetalning. Ring 0771-111 110.
-
Här är de uppgifter du behöver för att kunna betala från ett konto i utlandet:
IBAN
SE56 1200 0000 0136 3000 2455
BIC (kallades tidigare SWIFT)
DABASESX
Bankens namn och adress:
Danske Bank
Box 7523 Betalningar från utlandet
103 92 STOCKHOLM
