Till innehållet
Trygg-Hansa logotyp Till startsidan

När du har krockat

Anmäl direkt på webben

Du kan anmäla din krock eller olycka direkt här på webben. Behöver du bärgning? Ring 0771-111 510.

Anmäl olyckan nu

Har du krockat, blivit påkörd eller kört på något?

Här hittar du information om vad du ska göra på olycksplatsen, hur du anmäler krocken eller olyckan till oss och hur bilförsäkringen gäller. 

Behöver du bärgning?

Ring vårt journummer om du behöver bärgning efter olyckan.

0771-111 510

Behöver du hjälp utomlands?

Om du behöver akut hjälp eller bärgning utomlands, kontakta SOS International. 

Ring +46 0771-866 866

Gör så här när du har varit med om en krock

Nedan följer en lista på vad du ska göra om du har varit med om en krock eller liknande olycka.

    • Skriv ner registreringsnumren på alla fordon som är inblandade. Du kan också fota av registreringsplåtarna.
    • Ta kontaktuppgifter till vittnen. Såg någon vad som hände? Ta kontaktuppgifter även till dem.
    • Skriv ner eller ta bilder på det som hände. Det kan till exempel vara hur fort ni körde, om olyckan skedde i en korsning, rondell eller på en parkering, vilka trafikregler som gällde eller om det var mörkt, regnigt eller halt. 
    • Anmäl krocken eller olyckan till oss innan du ringer verkstaden. Anmäl direkt på vår webbplats eller ring oss på 0771–111 110.
    • Svara på frågor om händelsen. Svara så utförligt du kan, så hör vi av oss om vi saknar något.
    • Välj en av våra verkstäder. Om din bil behöver repareras får du välja en verkstad när du anmäler händelsen. Om din bil blev bärgad är det oftast verkstaden som bilen bärgades till som sköter reparationen. 
    • Vi går igenom din anmälan. Vi utreder vilken hjälp du kan få från din försäkring.
    • Har du krockat med en annan bil? Då kan det ta lite extra tid eftersom vi behöver utreda händelsen enligt trafikförordningen och trafikskadelagen. Det innebär att vi kontaktar den andra förarens försäkringsbolag, ser över trafikregler och samlar in eventuella vittnesuppgifter eller polisrapporter. Vi hör av oss om vi behöver kompletterande uppgifter från dig.
    • Verkstaden bedömer bilens skador. Du som är privatkund kan välja fotobesiktning. Då slipper du åka  till verkstaden för att bedöma skadorna. Du som är företagskund lämnar in bilen till verkstaden.
    • Verkstaden kontaktar dig och bokar tid för reparation. När verkstaden har bedömt bilens skador meddelar de oss vad reparationen kommer att kosta. Du kan boka tid för reparation så snart vi har godkänt kostnaden.  
    • Verkstaden reparerar bilen.  Har du frågor om reparationen kontaktar du verkstaden direkt.
    • Behöver du en hyrbil när din bil är på verkstaden? Har du vår Bilförsäkring stor eller tillägget Hyrbil? I så fall står vi för 75 procent av dygns- och kilometerkostnaden om du behöver en hyrbil medan din egen bil är på verkstaden. Läs mer om hyrbil
    • När reparationen är klar hämtar du upp bilen igen. Oftast betalar du självrisken direkt till verkstaden när du hämtar bilen.

Så gäller bilförsäkringen

  • Om du har en helförsäkring står vi för reparationen av din egen bil och ersätter alla skador som den fått i samband med krocken.  Försäkringen kan även stå för andra kostnader, till exempel reparation av bilar eller byggnader du har kört in i.

  • Om din bil är nyare än tre år har du ofta vagnskadegaranti. Anmäl  krocken eller olyckan till oss, och kontakta sedan försäkringsbolaget som har garantin så snabbt som möjligt då anmälningstiden är begränsad.  Här kan du se vilket försäkringsbolag som har vagnskadegarantin. 

  • Om du har trafikförsäkring eller halvförsäkring ersätter vi inte skador på din egen bil. Om någon annan orsakade olyckan kan den personens försäkring ersätta dig.  Om du orsakade olyckan kan försäkringen stå för andra kostnader, till exempel reparation av bilar eller byggnader du har kört in i.

Till dig som har krockat utomlands

Om du varit med i en trafikolycka utomlands behöver du ta reda på det här:

  • Namn på föraren av det andra fordonet
  • Namn på den andra förarens försäkringsbolag
  • Namn och kontaktuppgifter till vittnen (tänk på att medpassagerare inte kan användas som vittnen i alla länder)
  • Foto på din och den andra förarens bil med skador och registreringsskylt
  • Kopia på polisrapporten från den lokala polismyndigheten

Tänk på! När du är med om en trafikolycka utomlands är det lokala regler som gäller för vem som anses vara ansvarig för trafikolyckan. Vi rekommenderar att du och den du krockat med gemensamt fyller i en skriftlig skadeblankett.

Vanliga frågor och svar

  • Det spelar ingen roll vem som anmäler krocken eller olyckan till oss. Det kan vara den som står på försäkringen, den som äger bilen, den som körde eller någon annan. Efter anmälan kommer vi dock att ha kontakt med den som står på försäkringen. Den personen kommer även att kunna följa hur det går med ärendet på Mina sidor här på vår webbplats. Det är viktigt att du anmäler olyckan oavsett om du anser att det är du eller någon annan som har orsakat den.

  • Anmäl händelsen till oss så snabbt som möjligt. Ju snabbare du anmäler olyckan till oss, desto snabbare kan du få bilen lagad och ärendet avklarat. Det brukar dessutom vara enklare att komma ihåg detaljer om du gör anmälan ganska snart efter att något har hänt. Därför rekommenderar vi att du inte väntar alltför länge med att anmäla.

  • När du anmäler får du svara på frågor om vad som hände och vilka som var inblandade. Du kan även bifoga bilder om du har. Svara så utförligt du kan – vi hör alltid av oss om vi saknar något. Vi frågar också vilken dag det hände, på vilken plats och om händelsen är polisanmäld. Du behöver däremot inte veta så mycket om själva bilen: vi frågar inte om årsmodell, mätarställning eller liknande. Hur mycket information vi behöver beror på vad som har hänt: Du behöver till exempel svara på fler frågor om du har varit med i en seriekrock än om du har kört på en lyktstolpe. Du behöver inte ha svar på alla frågor nu. Vi kan hjälpa dig snabbast om du lämnar all information redan när du gör din anmälan. Men om något saknas kan du komplettera senare.

  • Ja, det måste du. Verkstäderna vi samarbetar med håller hög kvalitet och är vana att hjälpa våra kunder. Det finns många att välja på och du kan välja en nära ditt hem, jobb eller någon annanstans som passar dig.

  • Du som är privatkund kan välja en verkstad som erbjuder tjänsten fotobesiktning. Då slipper du åka med fordonet till verkstaden för att de ska bedöma skadorna: Fota bara skadorna och skicka in bilderna till verkstaden via Mina sidor. Om du är företagskund måste du åka till verkstaden som vanligt. Om du inte vill eller har möjlighet att fota skadorna kontaktar du i stället verkstaden och bokar en tid för bedömning. I bekräftelsen du får när du har skickat din anmälan beskriver vi hur du ska göra.

  • Ibland kostar det för mycket att reparera bilen i förhållande till vad den är värd. Bilen kan också vara så skadad att den inte går att göra den trafiksäker igen. Då löser vi in bilen i stället. Det innebär att du får pengar i ersättning i stället för att vi lagar bilen. Om det blir aktuellt kontaktar vi dig. Här kan du läsa mer om inlösen av bil.

  • Om du är ansvarig för krocken eller olyckan får den andra föraren ersättning via din trafikförsäkring och du betalar endast självrisken. Din självrisk hittar du i ditt försäkringsbrev. Om det är den andra föraren som är ansvarig får du ersättning från den personens trafikförsäkring.

Anmäl direkt på webben

Du kan anmäla din krock eller olycka direkt här på webben. Behöver du bärgning? Ring 0771-111 510.

Anmäl olyckan nu