Har du krockat?

​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​När du har krockat, blivit påkörd eller ​kört på något​


Vad gäller egentligen om du krockar eller kör in i något? Vad behöver du göra, och när ska du kontakta oss på Trygg‑Hansa? Hur går det till att få bilen reparerad?

Vi har samlat det mesta du behöver veta här​!​​​​


  • Tänk på det här på olycksplatsen


    ​Har du krockat eller kört in i något? Det var tråkigt att höra – vi hoppas verkligen att du är okej. Här berättar vi vad du ska tänka på direkt efter en olycka för att det ska gå smidigt att få bilen reparerad.


    ​Behöver du bärgning?

    ​Om du behöver bärgning, ring vårt journummer ​0​771‑​111 ​510. ​

    I våra halv- och helförsäkringar ingår bärgning mot en självrisk på 1 500 kronor. Om du har tilläggsförsäkringen Självriskrabatt 3 ​000 kr eller Bilförsäkring Stor kan du få bärgning två gånger per år helt utan självriskPå Mina sidor kan du se vilka tilläggsförsäkringar du har.


    Ta kontaktuppgifter till de inblandade och vittnen

    För att kunna reda ut vad som har hänt, och för att alla ska få den hjälp de behöver, måste vi veta vilka som är inblandade. Vi kan också behöva vittnen som kan berätta vad som hände.

    Skriv ner registreringsnumren på alla fordon som är inblandade. Skriv ner registreringsnumren eller fota av registreringsplåtarna.Ta kontaktuppgifter till alla inblandade. Till exempel den du har krockat med eller den som äger det som du har kört på. Skriv ner personnummer för personer som blivit skadade. Ta personnummer på de som har blivit skadade, så att vi kan kontakta dem och se till att de får hjälp.  Alla som blir skadade i trafiken har nämligen rätt till ersättning från trafikförsäkringen.Ta kontaktuppgifter till vittnen. Såg någon vad som hände? Ta kontaktuppgifter även till dem. 

    ​Skriv ner eller tänk igenom vad som hände

    Det är lätt att glömma hur en olycka egentligen gick till – speciellt vid traumatiska händelser och om någon blev skadad. Man blir ofta osäker i efterhand – vilken fil stod jag i egentligen? Och hur fort körde jag? Därför är det bra att ganska snart efteråt skriva ner eller tänka igenom vad som hände. Om det hjälper dig att minnas kan du också ta foton vid olycksplatsen. ​

    Exempel på frågor att fundera på:
    Vad gjorde jag?
    Hur fort körde jag?
    Vad gjorde de andra inblandade?
    Var det i en korsning, rondell eller på en parkering?
    Vilka trafikregler gällde på platsen?
    Var det mörkt, regnigt eller halt?


    ​Anmäl händelsen till oss innan du ringer verkstaden 

    Nästa steg är att du ska anmäla krocken eller trafikolyckan till oss. Du behöver inte ringa till verkstaden först: när du gör anmälan får du välja en av verkstäderna som vi samarbetar med. Det är verkstäder som vi vet håller en hög kvalitet och som är vana att hjälpa våra kunder.

    Om din bil blev bärgad är det oftast verkstaden som bilen bärgades till som också sköter reparationen.

    ​Anmäl direkt på webben​

    Enklast är att anmäla det som hänt till oss direkt här på webben. 

  • ​Anmäl krocken eller olyckan till oss


    Om du råkar ut för något anmäler du skadan enkelt och smidigt här på vår webbplats. Vi går igenom din anmälan, ser vilket skydd du har genom dina försäkringar och beslutar vilken hjälp du kan få. Om din bil behöver repareras får du välja verkstad direkt när du gör din anmälan. 

    Anmäl nu​

    Du får svara på frågor om krocken 

    När du anmäler olyckan får du svara på frågor om vad som hände och vilka som var inblandade. Vi frågar också vilken dag det hände, på vilken plats och om händelsen är polisanmäld. Du behöver däremot inte veta så mycket om själva bilen: vi frågar inte om årsmodell, mätarställning eller liknande.

    Hur mycket information vi behöver beror på vad som har hänt: du behöver till exempel svara på fler frågor om du har varit med i en seriekrock än om du har kört på en lyktstolpe. 

    Du behöver inte ha svar på alla frågor nu
    Vi kan hjälpa dig snabbast om du lämnar all information redan när du gör din anmälan. Men om något saknas kan du komplettera senare. Svara så utförligt du kan, så hör vi av oss om vi saknar något.​


    Vem ska anmäla olyckan?

    Det spelar ingen roll vem som anmäler krocken eller olyckan till oss. Det kan vara den som står på försäkringen, den som äger bilen, den som körde eller någon annan. Efter anmälan kommer vi dock att ha kontakt med den som står på försäkringen. Den personen kommer även att kunna följa hur det går med ärendet på Mina sidor här på vår webbplats.

    Det är viktigt att du anmäler olyckan oavsett om du anser att det är du eller någon annan som har orsakat den. 


    Vänta inte för länge med att anmäla

    Ju snabbare du anmäler olyckan till oss, desto snabbare kan du få bilen lagad och ärendet avklarat. Det brukar dessutom vara enklare att komma ihåg detaljer om du gör anmälan ganska snart efter att något har hänt. Därför rekommenderar vi att du inte väntar alltför länge med att anmäla. 

    Om du har en nyare bil, med vagnskadegaranti, behöver du även anmäla olyckan till försäkringsbolaget som har vagnskadegarantin. Gör anmälan till dem omgående. Om du anmäler försent kan du nämligen bli utan ersättning för skadorna på din bil.

  • ​Verkstaden bedömer och reparerar bilen


    Om din bil behöver repareras får du välja en verkstad när du anmäler krocken eller olyckan till oss. Verkstäderna vi samarbetar med håller hög kvalitet och är vana att hjälpa våra kunder. Välj en nära ditt hem, jobb eller någon annanstans som passar dig! ​

    Försäkring först, verkstad sen 

    Anmäl krocken eller olyckan till oss innan du kontaktar verkstaden. Då kommer det att bli så smidigt som möjligt för dig att få bilen lagad.


    Hur går det till med verkstaden?


    1. ​Verkstaden bedömer bilens skador
      Först måste verkstaden bedöma bilens skador. Smidigast är att välja en verkstad som erbjuder tjänsten fotobesiktning. Då slipper du åka med bilen till verkstaden för att de ska bedöma skadorna: fota bara skadorna och skicka dem till verkstaden via vår app. Här kan du läsa hur det går till.​​

      Om du inte vill eller har möjlighet att fota skadorna kontaktar du i stället verkstaden och bokar en tid för bedömning. I bekräftelsen du får när du har skickat din anmälan beskriver vi hur du går tillväga. 

    2. Verkstaden kontaktar dig och bokar tid för reparation
      När verkstaden har bedömt bilens skador meddelar de oss vad reparationen kommer att kosta. De kontaktar dig och bokar en tid för reparationen så snart vi har godkänt kostnaden.

    3. Dags för reparation!
    Du lämnar bilen på verkstaden. När reparationen är klar hämtar du upp den igen. Oftast betalar du självrisken hos verkstaden när du hämtar bilen. 


    ​​Behöver du en hyrbil när din bil är på verkstaden?

    Har du vår Bilförsäkring stor, eller har du tecknat tillägget Hyrbil? I så fall står vi för 75 procent av dygns- och kilometerkostnaden om du behöver en hyrbil medan din egen bil är på verkstaden. Så här går det till.

    Ibland reparerar vi inte bilen 

    Ibland kostar det för mycket att reparera bilen i förhållande till vad den är värd. Bilen kan också vara så skadad att den inte går att göra den trafiksäker igen. Då löser vi in bilen i stället. Det innebär att du får pengar i ersättning i stället för att vi lagar bilen. Om det blir aktuellt kontaktar vi dig.​
  • ​Den här hjälpen kan du få via din försäkring​

    När du anmäler krocken eller olyckan till oss kollar vi vilken försäkring du har. Alla försäkringar ersätter nämligen inte skador på din egen bil.

    Du som har en helförsäkring

    Om du har en helförsäkring står vi för reparationen av din bil efter en krock eller kollision. Vi ersätter alla skador din bil fått i samband med krocken.

    Din försäkring kan även stå för andra kostnader, till exempel reparation av bilar eller byggnader du har kört in i, eller skador på andra saker som någon annan äger.


    ​Du som har en bil som är nyare än tre år

    Om din bil är nyare än tre år har du ofta en vagnskadegaranti hos biltillverkaren. Anmäl först krocken eller olyckan till oss, och kontakta sedan omgående försäkringsbolaget som har vagnskadegarantin.

    För vissa bilmärken är det Trygg‑Hansa som står för vagnskadegarantin. Då behöver du bara kontakta oss.


    Du som endast har trafikförsäkring eller halvförsäkring

    Om du endast har halvförsäkring eller trafikförsäkring kan du inte få ersättning från oss för skador på din egen bil. Men om det var någon annan som orsakade krocken kan den personens försäkring ersätta dina kostnader. 

    Om det var du som orsakade olyckan kan din försäkring stå för andra kostnader, till exempel reparation av bilar eller byggnader du har kört in i, eller andra saker som någon annan äger. Därför är det viktigt att du ändå anmäler händelsen till oss. 

  • ​Vad behöver du betala efter en bilolycka?

    Det enkla svaret är att du ska betala din självrisk för vagnskada. På ditt försäkringsbrev ser du vilken självrisk du har valt. 

    Om du orsakade krocken eller olyckan ska du dessutom betala ytterligare en självrisk, en ​trafiksjälvrisk. Om någon annan orsakade olyckan behöver du däremot inte betala någon självrisk alls.​

    Om en person eller någons egendom har blivit skadad

    Om du har skadat en person eller någons egendom med din bil kan den skadade personen eller egendomens ägare få ersättning via din trafikförsäkring. Då behöver du betala en självrisk på 1 000 kronor. Den självrisken behöver du betala även om du har betalat en annan självrisk.
     
    Den som har blivit skadad har tio år på sig att kräva ersättning. Det kan alltså dröja länge innan du vet om du ska betala självrisken eller inte. Vi bevakar ärendet åt dig, och hör av oss om du ska betala. 

Fotobesiktning och hyrbil – mindre krångel om din bil måste repareras.​


Anmäl direkt på webben
Du kan anmäla en krock eller olycka till oss direkt här på webben.

Anmäl nu
​Behöver du bärgning?
Om du behöver bärgning, ring vårt journummer 0771-111 150

TH-CarTow@500.png