Familjehjälpen – för dig som gravid

​​​Ny service i vår gravidförsäkring

Just nu kan du som har vår mer omfattande gravidförsäkring få hjälp av vår service Familjehjälpen.

Familjehjälpen finns här för dig

Är du orolig inför förlossningen eller har du svårt att jobba under din graviditet? Kanske har du frågor om ersättningar från Försäkringskassan eller undrar vart du kan vända dig om du mår dåligt efter förlossningen?

Vi på Familjehjälpen finns här för dig som vill ha vägledning om samhällets stöd och ersättningar. Vi guidar dig kring vilka rättigheter du har och vad du kan få för stöd.

Samtalen kostar ingenting extra

Sedan tidigare erbjuder vi Familjehjälpen för våra kunder med vår barnförsäkring och vår sjuk- och olycksfallsförsäkring för vuxna. Just nu kan vi också erbjuda Familjehjälpen till dig som är gravid eller nyligen har fått barn.

Samtalen kostar ingenting extra, de ingår i vår gravidförsäkring som du redan har betalat för. Har du vår kostnadsfria gravidförsäkring? Då kan du enkelt byta till vår omfattande försäkring genom att välja och teckna den här. Det går på en minut.

Kontakt med familjehjälpen​

Vill du få vägledning av Familjehjälpen kan du skriva till oss och vår normala svarstid är 14 dagar. Sedan bokar vi en tid för ett samtal över telefon. Både du och din partner har möjlighet att få stöd via Familjehjälpen.

Vad kan vi göra för dig som är gravid?

Vi som arbetar med Familjehjälpen ger dig svar på frågor om samhällets skydd. Vi hjälper dig att få ett grepp om helheten genom att förklara vilket stöd du har rätt till och vart du kan vända dig i olika situationer.

​Det kan till exempel handla om vilka rättigheter du har i mötet med vården, och hur du går till väga om något inte känns bra. Det kan vara så att du är orolig för var du ska föda, undrar om du har rätt att byta barnmorska, om du kan välja kejsarsnitt eller har någon annan fråga. Kanske har du mått psykiskt dåligt tidigare och är orolig för att göra det igen? Eller har frågor om Försäkringskassans olika ersättningar, vilket ansvar arbetsgivaren har?

Vem kan kontakta familjehjälpen?​

Du kan vända dig till Familjehjälpen om du har vår omfattande gravidförsäkring som du betalar för. Då kan vi guida dig till rätt hjälp.​ Vi kräver inte någon diagnos från en läkare, och du kan få vägledning oavsett om försäkringen ger rätt till ersättning eller inte.

Du kan få hjälp med allt från enstaka frågor i ett kortare samtal, till mer komplexa problem som kräver flera samtal. Vägledningen är alltid kostnadsfri och du får den via telefon. Du får en och samma kontaktperson hos Familjehjälpen som du har möjlighet att kontakta vid behov. Du kan ringa oss flera gånger och du är alltid välkommen att höra av dig med dina frågor Vi har tystnadsplikt och för inte vidare något av det du säger, varken inom eller utanför försäkringsbolaget.

Vi finns också här efter att du har fött barn

För dig som nyligen fått barn kan det vara så att förlossningen inte blev som du hade tänkt dig. Då finns vi också här. Vi kan guida dig så att du vet vad du kan förvänta dig från samhället och vart du ska vända dig med dina frågor.

Eller är det något annat som du tänker mycket på? Känner du dig osäker som förälder, har du problem med relationen till din partner eller funderingar kring barnets syskon? Vi kan hjälpa dig att hitta rätt stöd då med.

​ Andra situationer då vi kan guida dig är om du frågor om din arbetsgivare, om din föräldraledighet eller om din graviditet har påverkat din arbetssituation på något sätt. Vi lyssnar och vägleder dig. ​

Vad kan Familjehjälpen inte hjälpa dig med?

Vi kan inte svara på medicinska frågor eller hjälpa dig i juridiska ärenden. Vi kan inte heller företräda dig i kontakten med myndigheter.


Om du har frågor om något annat i försäkringen vänder du dig till din handläggare på Trygg-Hansa eller till kundservice.

Välkommen att höra av dig!


Allt om försäkringen

Läs det här innan du tecknar gravidförsäkringen

Du kan läsa mer om försäkringen och viktiga undantag i för- och efterköpsinformationen nedan. Du kan också läsa i produktfaktabladet (IPID), som kan hjälpa dig att jämföra försäkringar mellan olika bolag. Både för- och efterköpsinformationen och produktbladet är sammanfattningar av försäkringsvillkoret.​


​​​​Varför startade vi Familjehjälpen?

Vi har lång erfarenhet av att vägleda kunder kring vilket stöd som finns att få i samhället. Sedan flera år tillbaka har vi vår service Familjehjälpen för våra kunder med barnförsäkring och nu även för dem med vår sjuk- och olycksfallsförsäkring för vuxna. Där ser vi att många föräldrar upplever samhällets stöd som en djungel och vi hjälper dem att navigera kring vilken möjligheter och ersättningar som finns.

Med över 30 års erfarenhet av att möta gravida och ta del av vad de går igenom i livet ser vi också ett tydligt behov av vägledning utifrån deras situation. Därför testar vi nu att erbjuda Familjehjälpen för våra kunder som har vår gravidförsäkring.