Dödsbo

​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​Försäkrin​gar i ett dödsbo – så gör du

Här får du veta hur du gör med försäkringarna i ett dödsbo, till exempel vilka intyg du kan behöva lämna in och när du kan säga upp försäkringarna.
De här dokumenten kan du behöva
 

Allra först behöver du ta fram dokument​ som visar att du har rätt att hantera försäkringarna åt dödsboet. Det är olika dokument beroende på om bouppteckningen är klar eller inte, och du kan även behöva en fullmakt.

Innan bouppteckningen är klar: dödsfallsintyg

Det enda vi kan hjälpa dig med innan bouppteckningen är klar, är att berätta vilka försäkringar den avlidna personen har haft hos oss. I så fall behöver du skicka in ett så kallat dödsfallsintyg med släktutredning. Intyget visar bland annat datumet för dödsfallet och vilka efterlevande som finns.

Beställ dödsfallsintyg hos Skatteverket

Efter bouppteckningen: kopia på bouppteckningen

När bouppteckningen är klar behöver du en kopia på bouppteckningen, för att till exempel kunna säga upp försäkringen och anmäla eventuella skador.

Bouppteckningen visar bland annat vilka som är delägare i dödsboet. Du kan beställa en kopia hos Skatteverket, eller scanna eller fotografera en utskrift.

Beställ kopia av bouppteckningen hos Skatteverket

Om du företräder delägare i dödsboet: fullmakt

I de här situationerna behöver du även en fullmakt:

  • om du tar hand om ett dödsbo där du är en av flera delägare
  • om du tar hand om dödsboet som utomstående, det vill säga om du inte är en av de efterlevande enligt släktutredningen eller bouppteckningen.

Fullmakten ska skrivas under av samtliga dödsbodelägare. De intygar då att du får företräda dem och ta hand om försäkringarna ensam.

Du skickar fullmakten till oss ihop med dödsfallsintyget eller kopian på bouppteckningen.

Du hittar en mall för fullmakten på sajten Efterlevandeguiden.

Så skickar du dokumenten till oss
 

När du har ordnat de dokument som behövs, skickar du dem till oss – antingen digitalt eller med posten. Sedan får du tillgång till försäkringarna genom att ringa vår kundservice.

Om du vill skicka digitalt

  1. Scanna eller fotografera dokumenten, till exempel med mobilen.
  2. Skicka in dem som bilagor via vårt mejlformulär här på webbplatsen.Ange också den avlidna personens namn och personnummer.

Fyll i m​ejlformuläret

Om du vill skicka med posten

  1. Kopiera dokumenten – skicka aldrig in originalhandlingarna!
  2. Skriv gärna ett brev där du beskriver vad du vill göra med försäkringarna.
  3. Skicka kopiorna och brevet till Trygg-Hansa, 205 44 Malmö.
Ta reda på vilka försäkringar som finns
 

För att få veta vilka försäkringar den avlidna personen har hos oss, ringer du till vår kundservice på 0771-111 110. Det kan du göra redan innan bouppteckningen, men du behöv​er först skicka in ett dödsfallsintyg med släktutredning och eventuellt en fullmakt (läs mer längre upp på sidan).

Om bouppteckningen är klar skickar du en kopia på bouppteckningen istället för dödsfallsintyget.

Om det finns en livförsäkring

När du ringer till oss kan du få veta om den avlidna personen har en livförsäkring hos oss, om du först har skickat in rätt dokument. Däremot kan vi inte berätta vem som är förmånstagare, det vill säga vem som kommer att få ersättningen från livförsäkringen. Det kan du bara ta reda på genom att läsa i försäkringsbrevet från Trygg-Hansa eller Holmia Livförsäkring.

Säg upp försäkringen
 

För att kunna säga upp en försäkring behöver du vänta tills bouppteckningen är klar. Du behöver också skicka in dokument för att visa att du får hantera dödsboets försäkringar (läs mer längre upp på sidan). Sedan kan du ringa vår kundservice på 0771-111 110, så hjälper vi dig med uppsägningen.

Tänk på att inte säga upp en försäkring för tidigt! I vissa försäkringar ingår till exempel rättsskydd, som kan vara bra att ha om det uppstår en tvist där dödsboet är inblandat. Fråga oss gärna om råd när du ringer.

Personförsäkringar behöver du inte säga upp, till exempel sjuk- och olycksfallsförsäkring, sjukvårdsförsäkring och gravidförsäkring. De sägs upp automatiskt när en person avlider, eftersom vi får information om dödsfallet från Skatteverket.

Pengar tillbaka?

Om försäkringen redan är betald för tiden efter dödsfallet så gör vi en återbetalning. När du ringer till oss får du veta om du behöver göra något för att få pengarna till rätt konto.

Ska du ta över hemförsäkringen?
 

Om du är den avlidna personens make, maka, sambo eller registrerade partner och vill ta över hemförsäkringen måste bouppteckningen först vara klar.

Om bouppteckningen är klar skicka då först in ett dödsfallsintyg med släktutredning till oss (läs mer längre upp på sidan). Sedan ringer du vår kundservice på 0771‑​111 ​110, s​å gör vi dig till ny försäkringstagare för försäkringen.

Är något skadat, till exempel i hemmet?
 

Om du eller någon annan upptäcker en skada som omfattas av den avlidna personens försäkring, så anmäl det till oss. Det kan till exempel handla om skador som omfattas av bilförsäkringen, eller en vattenläcka som kan ge ersättning från hemförsäkringen.

Det enklaste är att du ringer till vår skadeservice på 0771-111 110. Då berättar vi hur du gör för att ansöka om ersättning från försäkringen.​​

Frågor? I Efterlevandeguiden hittar du svar

Det är mycket att ta hand om i samband med ett dödsfall, utöver alla känslor. Därför finns webbplatsen Efterlevandeguiden, med råd och checklistor för dig som har förlorat en närstående eller som hjälper någon att ta hand om ett dödsbo​

Efterlevandeguiden är en oberoende tjänst, framtagen av Skatteverket, Försäkri​ngskassan och Pensionsmyndigheten.

Där kan du även läsa mer om intyg, fullmakter, bouppteckning – och mycket annat. Visste du till exempel att du kan ha rätt att ta ledigt från jobbet om du behöver?

Till Efterlevandeguiden