Vanliga frågor om att ändra sin försäkring
Vardagen förändras du kan behöva göra ändringar i dina försäkringar. Här har vi samlat de vanligaste frågorna och svaren vi får om att ändra i sina försäkringar.
-
De flesta försäkringar löper ett år i taget och förnyas automatiskt varje år om du fortsätter att betala. Under de 45 dagarna innan huvudförfallodagen kan du göra ändringar i försäkringen. Du ser i ditt försäkringsbrev när huvudförfallodagen är.
Undantaget från detta är gravidförsäkringen, som gäller tills ditt barn är 6 månader.
-
Det händer att vi ändrar i våra försäkringsvillkor, till exempel så att försäkringen ska omfatta en ny typ av händelser. I så fall sker det i samband med den årliga förnyelsen av din försäkring. Du får alltid information om ändringarna i förväg.
-
Vill du lägga till skydd i försäkringen eller ansöka om att höja försäkringsbelopp i din sjuk- och olycksfallsförsäkring? Detta och många fler ärenden kan du lösa själv på Mina sidor. Där kan du också ändra dina kontaktuppgifter och kontonummer för utbetalningar.
Vissa ändringar, som att ta bort tilläggsförsäkringar, kan du bara göra i samband med den årliga förnyelsen, dvs. de 45 dagarna inför huvudförfallodagen. Du ser datum för huvudförfallodagen på Mina sidor.
Exakt vad som går att göra på Mina sidor beror på vilken försäkring det gäller. En snabb översikt hittar du här: Det här kan du göra på Mina sidor.
Det här behöver du ringa oss för:
- Om du vill höja försäkringsbeloppet (gäller det sjuk- och olycksfallsförsäkring kan du dock göra det direkt på Mina sidor)
- Om du vill sänka försäkringsbeloppet
Du når vår kundservice på 0771-111 110. Vardagar 8–19, helger 9–17.
-
Du kan ändra hur du vill få dina försäkringspapper på Mina sidor.
Du hittar allt du behöver veta om digital post och om du vill göra några ändringar på sidan digital post.
Vanliga frågor om att ändra sin bilförsäkring
Kör du mer eller mindre än vad du har räknat med, eller ska du ställa av bilen? Här hittar du svar på de vanligaste frågorna om att ändra i sin bilförsäkring.
-
Du kan ändra din körsträcka på Mina sidor.
En höjning av den årliga körsträckan kan du göra när som helst. En sänkning kan du göra under de 45 dagarna före huvudförfallodagen. Huvudförfallodagen ser du på ditt försäkringsbrev som också finns på Mina sidor.
-
Du kan när som helst öka omfattningen, t.ex. byta från halv- till helförsäkring eller lägga till en tilläggsförsäkring. Det gör du enkelt själv på Mina sidor.
Om du vill minska omfattningen, t.ex. byta från halv- till trafikförsäkring eller ta bort ett tillägg, kan du göra det när försäkringen har sin huvudförfallodag.
Kontakta oss på 0771-111 110 så hjälper vi dig.
-
Nej, du behöver inte ringa oss när du sålt din bil.
Vi får informationen från Transportstyrelsen och avslutar din försäkring.
Så fort vi har informationen om försäljningen hittar du en bekräftelse på Mina sidor.Det finns bara tre fall när du behöver kontakta oss:
- om du har sålt en moped klass 2
- om du sålt en husvagn, ett släp eller annat fordon som inte behöver ha en trafikförsäkring.
- om du har sålt ett fordon som du tecknade en avställningsförsäkring för när du köpte det.
Pengarna tillbaka?
I bekräftelsen från oss får du veta om du ska få tillbaka några pengar. Du kan få en återbetalning eftersom du bara betalar för försäkringen för den tid som du ägt fordonet.
-
Nej, det behöver du inte. Vi får veta det av Transportstyrelsen, och anpassar din försäkring efter det automatiskt.
-
När din vagnskadegaranti går ut kommer din bilförsäkring automatiskt utökas till en helförsäkring.
Vad helförsäkringen kommer kosta kan du se på din försäkring ca 30 dagar innan garantin går ut.
Vanliga frågor om att ändra sin hemförsäkring
Här hittar du vanliga frågor om hemförsäkring som gäller alla boendeformer; bostadsrätt, hyresrätt och villa samt även fritidshus.
-
Om du har en hemförsäkring hos oss behöver du göra en flyttanmälan på Mina sidor. Gå till försäkringar och välj den försäkring du vill flytta.
För andra försäkringar än hemförsäkringar behöver du inte göra något särskilt. Vi får in din adressändring automatiskt när du ändrar adress hos Skatteverket.
-
Om du har sålt ditt hus, din bostadsrätt eller bytt boendeform (till exempel flyttat från lägenhet till hus) kan du avsluta försäkringen det datum du inte längre behöver den. Se mer om att avsluta försäkring.
Tänk på att du inte behöver säga upp din försäkring om du har flyttat och vill behålla försäkringen. Du kan enkelt flytta med din försäkring, och anpassa den till din nya bostad
-
Om det är du som tecknat försäkringen kan du enkelt lägga till en person i hemförsäkringen på Mina sidor.
Ändringen gör du direkt i försäkringen.
-
Det beror på vad du vill ändra. En del ändringar kan du göra själv på Mina sidor. Ibland behöver du kontakta kundservice.
Några exempel på vad du inte kan göra själv på Mina sidor:
- Höja eller sänka försäkringsbeloppet för lös egendom
- Lägga till eller ta bort en tilläggsförsäkring
- Lägga till information om säkerhetsdörr eller larm.
Du är alltid välkommen att kontakt kundservice på 0771-111 110 så hjälper vi dig.
-
Ja, denna information får vi från Skatteverket (SPAR) och försäkringarna uppdateras då automatiskt.
Detta är alltså inget du behöver kontakta oss för att ändra.
Vanliga frågor om ändringar i en personförsäkring
Här hittar du vanliga frågor och svar som handlar om personförsäkring. Allt från barnförsäkring till olycksfallsförsäkring och livförsäkring.
-
Ja, du kan ändra vem som ska få pengarna från din livförsäkring.
Du kan välja att ersättningen ska gå till en eller flera fysiska eller juridiska personer.Använd blanketten Anmälan om ändrat förmånstagarförordnande.
-
Det går att ändra försäkringsbelopp på flera av våra personförsäkringar;
- barnförsäkring
- livförsäkring
- sjuk- och olycksfallsförsäkring
- olycksfallsförsäkring
- olycksfallsförsäkring för seniorer
Du kan ansöka om att höja försäkringsbelopp för din sjuk-och olycksfallsförsäkring direkt på Mina sidor.
För övriga ändringar i försäkringsbelopp så kan du ringa oss så hjälper vi dig.
-
Ja, du kan själv teckna livförsäkring här på webben eller ringa oss på 0771-111 110 så hjälper vi dig.
