Din försäkring

​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​Din försäkring –​​​​ så fungerar den

Vad gäller min försäkring för? Vad och hur kan jag ändra i försäkringen? När kan man säga upp sin försäkring? Här har vi samlat de vanligaste frågorna och svaren vi får om försäkringar. ​


Försäkringens​ innehåll och omfattning​

Vad gäller min försäkring för?

Många vill veta innan de anmäler att något har hänt om försäkringen gäller för händelsen. Ett bra ställe att hitta svar på det är i försäkringens för- och efterköpsinformation. Där kan du se  vad försäkringen täcker, hur mycket du kan få i ersättning och om vilka viktiga undantag som finns. För- och efterköpsinformationen är en sammanfattning av de fullständiga villkoren. 

​Om du har några tillägg eller individuella undantag i försäkringen framgår det av ditt försäkringsbrev. 

​Du hittar både för- och efterköpsinformation och försäkringsbrev när du är inloggad på Mina sidor. ​​

Logga in och se försäkringsbrev​
Logga in och läs för- och e​​fterköpsinformation.

Om du har tittat i för- och efterköpsinformationen men ändå är osäker på om det som hänt kommer gälla rekommenderar vi att du gör en anmälan. Då får vi in alla uppgifter vi behöver och kan ta ställning till ditt specifika ärende.​

Hur länge gäller försäkringen? ​

De flesta försäkringar löper ett år i taget och förnyas automatiskt varje år. Vi meddelar dig när det är dags. (Undantaget från detta är gravidförsäkringen, som alltid gäller tills ditt barn är 6 månader.) Om du vill avsluta en försäkring måste du kontakta oss, det räcker inte att sluta betala. 

Under de 45 dagarna före försäkringens huvudförfallodag kan du göra ändringar i den. Du ser i ditt försäkringsbrev när huvudförfallodagen är.​

Kan försäkringens omfattning ändras efter att jag skaffat den? ​

Det händer att vi ändrar i våra försäkringsvillkor, till exempel så att försäkringen ska omfatta en ny typ av händelser. I så fall sker det i samband med den årliga förnyelsen av din försäkring. Du får alltid information om ändringarna i förväg.​


Ändra i försäkringen

Hur ändrar jag i försäkringen?

Vill du lägga till skydd i försäkringen, ansöka om att höja försäkringsbelopp i din sjuk- och olycksfallsförsäkring eller höja körsträckan på din bilförsäkring? Detta och många fler ärenden kan du lösa själv på​ ​M​ina sidor.​  ​Där kan du också ändra dina kontaktuppgifter och kontonummer för utbetalningar. ​

Vissa ändringar, som att ta bort tilläggsförsäkringar, kan du bara göra i samband med den årliga förnyelsen, dvs. de 45 dagarna inför huvudförfallodagen. Du ser datum för huvudförfallodagen på ​Mina sidor.

Exakt vad som går att göra på Mina sidor beror på vilken försäkring det gäller. En snabb översikt hittar du här: Det här kan du göra på Mina sido​r.

Det här behöver du ringa oss för:

  • ​Om du vill säga upp försäkringen​​

  • Om du vill höja försäkringsbeloppet (gäller det TryggaVuxna kan du dock göra det direkt på Mina sidor)

  • Om du vill sänka försäkringsbeloppet


Du når vår kundservice på ​0771-111 110. Vardagar 8–19, helger 9–​​17.

​​

Behöver jag meddela att jag ställt av eller på min bil?

Nej, det behöver du inte. Vi får veta det av Transportstyrelsen, och anpassar din försäkring efter det automatiskt.​ 

Jag har blivit sambo – behöver jag ändra något i min hemförsäkring?

Ja, du ska​​ anmäla att det har tillkommit en person i hushållet. Du kan sjä​​lv lägga till personen genom att logga in på Mina sidor och ändra i din hemförsäkring. ​

Jag har flyttat, vad behöver jag göra?

Om du har en hemförsäkring hos oss behöver du uppdatera och anpassa den till din nya bostad. Du kan själv göra ändringarna i din försäkring på Mina sidor. 

​​För andra försäkringar än hemförsäkringar behöver du inte göra något särskilt: vi får in din adressändring automatiskt när du ändrar adress hos Skatteverket. ​


Fler vanliga frågor och svar om att ändra försäkringen​


Förnya eller säga upp försäkring

Hur länge gäller försäkringen? Måste jag göra något för att den ska förnyas?

De flesta försäkringar löper ett år i taget och förnyas automatiskt varje år om du fortsätter att betala. Under de 45 dagarna innan huvudförfallodagen kan du göra ändringar i försäkringen. Du ser i ditt försäkringsbrev när huvudförfallodagen är. 

Undantaget från detta är gravidförsäkringen, som gäller tills ditt barn är 6 månader. ​​


Vad händer om jag inte längre äger det som var försäkrat?

Du kan avsluta försäkringen i förtid om du till exempel säljer det försäkrade. Ring oss så hjälper vi dig. 

Om du säljer en bil eller annat fordon med registreringsskylt behöver du inte meddela oss, vi får veta det av Transportstyrelsen och avslutar försäkringen åt dig. ​​


Hur säger jag upp min försäkring?

Om du vill avsluta din försäkring ringer du oss. Du kan avsluta försäkringen när du inte längre äger det du har försäkrat eller när försäkringen har sin så kallade huvudförfallodag (den dagen då din försäkring förnyas, vanligen en gång om året). 

​​Personförsäkringar som sjuk-, olycksfalls-, gravid- och barnförsäkring kan du avsluta när som helst under året.​​​

Ring oss så hjälper vi dig: 

0771-1​​11 110




Fler vanliga frågor och svar om våra försäkringar


Hittar du inte det du söker?

Du är alltid välkommen att ringa oss.

 
 
 
 

Ring oss

Om skadeärenden: vardagar 9–15.
​​Övrig kundservice: vardagar 8–​​19, helger 9–17.​​​​​​​​​

0771-111 110
 
 
 
 

​Logga in på Mina sidor

På Mina sidor kan du enkelt lösa många ärenden på egen hand. Du loggar in med BankID.​​​

Logga in