Så minskar du risken för stenskott
Ett stenskott på vindrutan kan lätt bli till en större skada så som en spricka. Men genom att agera smart kan du spara både tid och pengar, slippa byta ruta på din bil och undvika onödiga utsläpp som belastar miljön. Här får du bästa tipsen på hur du minskar risken för stenskott och vad du ska tänka på om oturen ändå är framme.
När är det vanligast att få stenskott?
Stenskott är vanligast under våren, men även i anslutning till halkbekämpning då det finns mycket grus på vägbanan. Genom att anpassa hastigheten och hålla avstånd till andra bilar ökar du chansen att slippa stenskott. Skulle du ändå ha otur och få ett stenskott på glaset är det bra att ha ett stenskottsplåster nära till hands. Ett stenskottsplåster skyddar tillfälligt mot smuts och fukt och minskar risken för en spricka, men se ändå till att boka en tid så snart som möjligt hos din verkstad för reparation.
Så minskar du risken för stenskott när du kör
Det går aldrig att helt skydda sig mot stenskott, men att hålla gott avstånd till fordonet framför dig är den bästa taktiken för att förebygga stenskott, och du minskar dessutom risken för en kollision.
Så gör du om du har fått ett stenskott i rutan
Om stenskottet ändå inträffar gör du bäst i att åtgärda skadan tidigt.
- Sätt på ett stenskottsplåster. Om oturen ändå är framme är det bra att täcka över stenskottet med ett stenskottsplåster. Plåstret skyddar tillfälligt mot smuts och fukt som annars kan förvärra skadan.
- Åk och laga innan det blir en spricka. Tänk på att laga stenskottet så fort som möjligt hos en glasverkstad. Nya bilar har ofta avancerad teknik, som farthållare och autobroms i framrutan, vilket gör det än viktigare att laga rutan direkt. Risken för att rutan ska spricka och försvagas blir större för varje dag du väntar. Och du betalar alltid lägre självrisk om den går att laga.
Laga stenskottet för miljön!
Det finns klara miljövinster i att laga ett stenskott. Du undviker utsläpp från tillverkning, transport och montering av glaset och dessutom avfall från den gamla rutan. Om du reparerar rutan i stället för att byta bidrar du till en besparing på 44 kg koldioxid, vilket motsvarar drygt 37 mils bilkörning.
Varför har det blivit vanligare med stenskott?
Det finns många faktorer som ligger bakom ökningen av stenskottsrelaterade skador. Dels har vi blivit fler på våra vägar och trafiken har blivit tätare, men även det slopade kravet på stänkskydd på bilarna har sina konsekvenser. Gummiblandningarna i våra däck har idag lättare att samla på sig grus vilket gör att de skickas iväg som rena projektiler när vi ökar hastigheten. Dessutom har våra framrutor blivit större och tar mer stryk när stenarna kommer flygande.
Laga stenskott och glasskador
Här hittar du information om vad du ska göra om du har fått ett stenskott.