Trygg-Hansa och Aktsam


​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​Har du försäkringar hos Aktsam?
Välkommen hit!

Här förklarar vi vad som kommer att hända och tar upp några saker som du kan behöva tänka på.​​

För privatkunder​

 
 

Dina försäkringar​

Innehåll, pris, rabatter – vad kan förändras? När händer vad?​

 
 

Betalning

Autogiro, e-faktura eller faktura – det mesta fortsätter som vanligt.​

 
 

Om något har hänt

Så gör du en skadeanmälan och följer pågående skadeärenden.

 
 

Mina sidor eller post i brevlådan

Så får du fakturor, försäkringsbrev och andra utskick.

Dina försäkringar

Aktsamförsäkringar som är tecknade innan 1 mars 2023 kommer att ersättas med motsvarande försäkringar hos Trygg-Hansa i samband med att de förnyas. Det innebär att om du har en fordonsförsäkring, så som en bil-, släp eller husvagnsförsäkring, hos Aktsam kommer den att ersättas med en motsvarande fordonsförsäkring hos Trygg-Hansa när nästa försäkringsperiod börjar. Samma sak gäller om du har en hemförsäkring hos Aktsam – den ersätts med en motsvarande hemförsäkring hos Trygg-Hansa när den förnyas.

​I försäkringsbrevet ser du när försäkringsperioden börjar. Om du inte har fått ditt nya försäkringsbrev från oss än, kan du titta på det senaste försäkringsbrevet från Aktsam. Där ser du huvudförfallodagen, som är den dag när nästa försäkringsperiod börjar.

Du får informationen i god tid innan

Senast 30 dagar innan din försäkring förnyas får du ditt nya försäkringsbrev från oss. Då förklarar vi också vad som förändras, så att det är tydligt för dig hur försäkringen kommer att gälla. Samtidigt blir din försäkring synlig på Mina sidor här på trygghansa.se.

Ditt nya försäkringsbrev kommer att finnas på Mina sidor. Du kan välja att vara helt digital och slippa få det hem i brevlådan.

Välj hur du vill få post från oss​

Så blir din samlingsrabatt​

När din försäkring förnyas och finns hos Trygg-Hansa, kan du få samlingsrabatt på den försäkringen. Vår samlingsrabatt beräknas på dina samlade försäkringar hos Trygg-Hansa. Du får 5–20 procents samlingsrabatt beroende på hur många försäkringar du har och vilka försäkringar det är.​ Vilka försäkringar ger samlingsrabatt?
​​ 


Frågor och svar

Ändras innehållet i min försäkring?
 

Ja, inför förnyelsen har vi gjort några ändringar. Du får utförlig information om just din försäkring senast 30 dagar innan den ska förnyas, tillsammans med försäkringsbrevet.

Förändras mitt pris?
 

Du ser ditt pris i försäkringsbrevet som kommer från oss senast 30 dagar innan försäkringen förnyas. Priset kan ändras när en försäkring förnyas, men det går inte att säga något generellt om hur det blir vid den här förnyelsen. Flera faktorer påverkar både ditt pris och ifall det förändras från år till år, till exempel nivån på din självrisk, vilka försäkringsbelopp du väljer och hur omfattande försäkringen är.

Min bilförsäkring har blivit en märkesförsäkring. Vad innebär det?
 

En märkesförsäkring är en försäkring som är specialanpassad för just ditt bilmärke. Det innebär att din bil alltid repareras med originaldelar på auktoriserade verkstäder. Dessutom får du ett eget telefonnummer till kundservice och skadeservice, där du snabbt får hjälp.

Trygg-Hansa samarbetar med ett antal utvalda bilmärken. Om din bil är ett av dessa märken, så blir din bilförsäkring hos Aktsam automatiskt en märkesförsäkring när den förnyas hos oss.


Märkesförsäkring – dessa bilmärken samarbetar vi med

Jag har flera försäkringar hos Aktsam. Förnyas de samtidigt?
 

Nej, försäkringarna förnyas först när nästa försäkringsperiod börjar, det vill säga vid respektive försäkrings huvudförfallodag. Det datumet hittar du på försäkringsbrevet från Aktsam.​

Påverkas mina försäkringar hos Trygg-Hansa?
 

Nej, andra försäkringar som du sedan tidigare har hos Trygg-Hansa påverkas inte.​

Så betalar du hos oss

Du betalar din försäkring på samma sätt som tidigare – via autogiro eller faktura, beroende på vad du har valt. Om du har försäkringar kvar hos Aktsam, betalar du dem som vanligt.

​Du behöver alltså inte​ göra någonting. Men ett par saker är nya:

Autogiro – en enda dragning, i början av månaden
 

Om du brukar betala via autogiro, fortsätter dragningarna automatiskt när försäkringen har förnyats hos oss, med Trygg-Hansa som betalningsmottagare. ​

Före första dragningen får du ett autogirobesked, där du ser hur mycket som kommer att dras och vilken dag det sker. Om beloppet ändras, till exempel för att ännu en försäkring förnyas hos oss, så får du ett nytt autogirobesked.​

Autogiro hos Trygg-Hansa – så f​ungerar det​

​Frågor och svar

Vilka betalsätt kan jag välja mellan?
 

Du som är privatkund kan betala med autogiro, e-faktura eller faktura. En skillnad mot Aktsam är att du numera kan betala med e-faktura.​

Med autogiro behöver du inte hålla reda på datum och OCR-nummer. Du kan enkelt byta till autogiro och e-faktura månad på Mina sidor här på vår webbplats.

Hur slipper jag fakturaavgiften?
 

Om du vill slippa fakturaavgiften redan nu kan du byta betalsätt till autogiro eller e-faktura. Se bara till att göra det innan försäkringen ska betalas. Då kan du bortse från pappersfakturan. Du betalar bara fakturaavgift för pappersfakturor som skickas hem till dig med posten.

Om du vill fortsätta att betala med faktura men slippa fakturaavgiften nästa gång, kan du välja att få fakturan och andra försäkringspapper till Mina sidor. ​​

Välj hur du vill få post från oss ​​

Hur byter jag betalsätt?
 

Om du vill byta till autogiro eller e-fatura månad gör du det enkelt på Mina sidor​.

​Om du vill byta till e-faktura per hel- eller halvår gör du bytet via din internetbank.

Om något har hänt​​ – skadeanmälan

Vi fortsätter att hantera skador snabbt och smidigt, och ser till att du får den hjälp och ersättning som du har rätt till.​

​​
Pågående skadeärenden fortsätter som förut
 

Om du har ett pågående ärende hos Aktsam hanteras det som tidigare, med samma kontaktvägar. Ingenting förändras.​

Ny anmälan när din försäkring har förnyats?​
 

Om du vill anmäla en ny skada efter att din försäkring har förnyats, och börjat gälla hos Trygg-Hansa, behöver du tänka på var du gör din anmälan.

Det avgörande är skadedatumet, det vill säga den dag som skadan eller olyckan skedde – alltså inte datumet när du gör själva anmälan:

Är du osäker på när försäkringen började gälla hos Trygg-Hansa? Se detaljer om din försäkring på Mina ​sidor​ eller i ditt försäkringsbrev.

Förbered dig inför anmälan
 

Du kan behöva beskriva olika saker i din anmälan till oss, beroende på vad som har hänt och vad det är som är skadat, stulet eller borttappat. Här har vi samlat all information om det: Bra att veta innan du anmäler en skada​

Följ ditt ärende på Mina sidor
 

Efter att du har gjort en anmälan till oss på Trygg-Hansa kan du som är privatkund följa ärendet på Mina ​sidor​. D​u får ett mejl så fort något nytt har hänt eller om din handläggare behöver få kontakt med dig, till exempel för att be dig att komplettera anmälan med fler uppgifter.

Mina sidor eller post i brevlådan​​

På Mina sidor hittar du allt om dina försäkringar hos oss, bland annat försäkringsbrev, betalningsinformation och de fullständiga villkoren. Som privatkund kan du även följa dina skadeärenden, skicka uppgifter till oss och mycket annat.

​ De försäkringar som du idag har hos Aktsam blir synliga på Mina sidor senast 30 dagar innan de förnyas hos Trygg-Hansa.

​​​
Vi använder Kivra
 

Du som brukar få försäkringsbrev och annat från Aktsam till Kivra, kommer även att få din post från Trygg-Hansa dit. Vill du börja använda dig av Kivra? Skapa konto på kivra.se eller ladda ner Kivra som app och följ instruktionerna.​

Vill du ge någon annan behörighet till Mina sidor?
 

När din försäkring har börjat gälla hos Trygg-Hansa kan du ge någon annan behörighet till ditt Mina sidor-konto. Då kan den personen se alla dina försäkringar. Hen kan också göra ändringar i försäkringarna, utom i dina personförsäkringar.

Dela behörighe​t​
Guide till Mina sidor​​