​​​​​​​​​​​​​​​​​​Stormskador företag

Har ditt företag drabbats av skador från storm, översvämning, skyfall eller andra extremväder? Då är det viktigt att du agerar så att skadorna inte blir större. Du behöver inte anmäla skadan till oss först. Här hittar du info om vad du ska göra.

Har du fått en skada? Gör så här:

  • ​Kontakta räddningstjänsten på 112 om läget är akut.
  • Rädda de saker du kan. Som företagare har du räddningsplikt, vilket innebär att det är viktigt att du agerar för att förebygga att skadorna blir större. Till exempel: sätt upp dina saker på pallar eller hyllor, pumpa ut vatten och avfukta i fastigheten eller lokalen. Läs mer i avsnittet nedan om vad du ska göra vid olika händelser.
  • Dokumentera genom att ta bilder på samtliga skador både inomhus och utomhus ur olika vinklar, både närbilder och bilder som visar hur det ser ut runtomkring. Spara alla kvitton på utgifter som är en följd av skadorna.
  • Kontakta oss för att anmäla skadan. Om skadan är akut, ring vårt journummer som har öppet dygnet runt: 0771-111 520. Annars läs nedan om hur du anmäler.​

Vad har du drabbats av?

Här hittar du information om vad du ska göra om företaget har drabbats av en skada. Kom ihåg att dokumentera med bilder på skadorna! ​

Skyfall, översvämning och vattenskador
 

Har du fått en vattenskada efter en översvämning? Eller har du vatten som läcker in på grund av kraftigt regn eller stigande vattennivåer? Gör så här:

  • Kontakta räddningstjänsten på 112. De kan hjälpa dig att få bort vattnet eller hindra mer från att rinna in.
  • bryt strömmen.
  • Försök få bort vattnet själv med en länspump. Töm utrymmet på vatten så mycket du kan.
  • Försök att rädda det som kan flyttas från golvet, sätt upp saker på pallar eller hyllor. Flytta känsligt material och maskiner om det går.
  • När du fått bort vattnet, börja avfukta. Om du inte har egna fläktar eller vet hur du ska göra kan du kontakta en entreprenör som kan hjälpa dig med avfuktningen.
  • Har fastigheten flera våningar? Flytta upp saker från nedervåningen eller källaren till övervåningen.
  • Led bort stuprörsvatten från huset och längre ut på gräsmattan.

Anmäl vattenskadan här eller ring 0771-111 700.

Storm, blåst och hagel
 

Har du fått en skada på grund av storm eller kraftiga vindar, till exempel att tak, garage eller fönster har blåst sönder? Eller har träd blåst omkull och orsakat skador? Gör så här:

  • Rör aldrig elledningar som ligger på marken! Kontakta räddningstjänsten på 112 om det är akut.
  • Kontakta elbolaget om elen inte kommer tillbaka eller inte fungerar som vanligt efter strömavbrottet.
  • Täck trasiga fönster och tak med exempelvis plankor eller presenning för att det inte ska regna in.
  • Har träd blåst ner och orsakat skador? Försök röja så mycket du kan, till exempel ta ner träd som riskerar att orsaka fler skador. Om träden står lutade mot fastigheten – anlita en professionell trädfällare.
  • Plocka in de saker som blåst omkring så att de inte orsakar mer skada. Men ta det försiktigt när du går ut!

Anmäl skadan till oss genom att ringa 0771-111 700.

Tänk på! Enligt din försäkring innebär storm en vind eller blåst som har en hastighet av minst 21 meter per sekund.

Snöstorm
 

Har du fått en skada på grund av snöstorm, till exempel att taket gått sönder av snötryck från stora snömängder eller blötsnö? Eller har något frusit sönder? Gör så här:

  • Har du fått allvarliga skador? Kontakta räddningstjänsten på 112.
  • Täck trasiga fönster och tak med exempelvis plankor eller presenning för att det inte ska snöa in.
  • Om vattenledningarna fryst eller börjat läcka - stäng av vattnet i väntan på hjälp. Flytta undan saker som riskerar att skadas.
  • Du behöver snöröja taket så att skadorna inte blir värre - annars gäller inte försäkringen. Skotta försiktigt om du är uppe på taket och tänk på att lämna en decimeter snö så att du inte skottar sönder taket ännu mer. Ta hjälp av en professionell snöröjare om du är osäker.

Anmäl skadan till oss genom att ringa 0771-111 700.

Blixt, åska och strömavbrott
 

Har du fått en skada orsakad av ett blixtnedslag? Eller har åskan slagit ut elen så att du har fått strömavbrott? Gör så här:

  • Rör aldrig elledningar som ligger på marken! Kontakta räddningstjänsten på 112 om det är akut.
  • Kontakta elbolaget om elen inte kommer tillbaka eller inte fungerar som vanligt efter åsknedslaget.
  • Öppna inte eventuell kyl eller frys på företaget om strömmen slagits ut. Då håller kylan längre.
  • Dokumentera om det finns någon elektronik som skadats: hushållsmaskiner, tv och övrigt. Om du har hyresgäster som fått sin hemelektronik skadad ska de anmäla det på sin hemförsäkring.

Anmäl skadan genom att ringa oss på 0771-111 700.

​Vad händer efter min skadeanmälan?​

När vi har tagit emot din anmälan undersöker vi vad som har hänt, går igenom dina försäkringsvillkor, vilken självrisk som gäller och hur vi kan hjälpa dig framåt. Så snart vi har tittat på allt återkommer vi till dig med besked eller behov av kompletteringar.

Oftast kan vi ge besked inom några arbetsdagar. Ibland kan vi behöva mer tid, till exempel om vi har många kunder som har drabbats av väderrelaterade skador i samma område. 

Du behöver inte göra något mer – det viktigaste är att du försöker minska skadorna under tiden!

Läs gärna våra tips om hur du kan förebygga översvämningar

Så kan du förebygga översvämning med en backventil​.​